Skriver av mig lite i hopp om tips eller råd?
Har som många andra problem med lukt i huset, kommer troligen från krypgrunden. Man tror ju genast att det skulle handla om mögel, men jag kan inte hitta någon form av påväxt i hela krypgrunden. Bor för övrigt på en sandtomt vilket man tycker skulle vara en fördel.
Satte i vintras in en kanalfläkt och märkte snabbt en markant skillnad, sen blev det varmare och jag tyckte lukten började komma tillbaka. Läste då att man skulle stänga ventilerna i grunden och har nu gjort detta. Huset är från -67 och grunden är max 100m2. Blir det bra med tiden?
Har beställt en kondensavfuktare(WOODS ds15) då vissa varma dagar är fuktigheten för hög så jag tänkte att huset kan ju inte må sämre om man sätter in en sådan och det blir ju bra mycket billigare än en sorptionsvariant. Säljaren till woodsen sa att den skulle funka bra med kanalfläkten.
Var ska man placera avfuktaren gentemot kanalfläkten? Har en väldigt låg krypgrund och toaletten i huset har en gjuten platta på makadam som blir som en liten instickning i grunden om detta nu kan försämra cirkulationen. Har från en ventil satt ett spirorör en bit in och sedan satt kanalfläkten på det. Har sen fortsatt med spirorör fast då med en massa småhål.
Finns det några bra företag som skulle kunna göra en krypgrundsbesiktning utan att just vilja sälja sin produkt?