Tack för responsen!
Luft/luft tror jag inte riktigt på för vår del, vårt största värmebehov är när det är som kallast (!..) och då ger en luft/luftpump sämst effekt. Jordslinga funkar ej. Att utnyttja frånluften går inte heller utan mycket stora ingrepp i huset. Det lutar nog åt att borra ett till hål för 200 kr/m + container etc (exkl moms). Om jag nu ska till och borra, hur djupt ska jag göra hålet? 100 m kanske räcker eller är det lika bra att ta 160 så hålen blir lika djupa (finns det någon poäng med det?)?
Luft/luftvärmepumpen skall inte hjälpa er att spara mer, den skall avlasta borran så att temperaturen inte sjunker så mycket som det nu gör.
Som bonus får du AC när ni behöver det.
Din värmepump får inte högre uteffekt av att du borrar en borra till, mer än på marginalen, 5-15 % större besparing (ca 500-1000 kWh lägre förbrukning/år) kan du göra tack vare en ytterligare borra, inte mer.
Det är i vart fall min bedömning, och det ger en lååång payofftid.
Men som sagt, det är bra om du skall köpa en större och effektivare värmepump nästa gång, och sen är det ju alltid positivt för miljön att förbruka mindre energi.