Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hur ska en golvärmeanläggning vara inkopplad på pumpen?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Hur ska en golvärmeanläggning vara inkopplad på pumpen? (läst 11861 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kaptenlars
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 38
Karma +0/-0
kaptenlars
SV: Hur ska en golvärmeanläggning vara inkopplad på pumpen?
«
Svar #15 skrivet:
10 juni 2010, 23:05:33 »
Citera
Ok!
en sista fråga då, är det mycket arbete att installera en shunt till värmefördelare?
Funkar den så att den tar returen från golvvärmen och späder ut det varmare inkommande vattnet, och tempen man vill att vattnet ska ha ställer man på shunten?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36144
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #16 skrivet:
10 juni 2010, 23:17:21 »
Citera
Jag skulle nog inte köpa en vanlig shunt, utan istället en vanlig cirkpump och sedan med en trimventil strypa in flödet från fördelaren och till returledningen så att spädningen blev lagom.
Man skall efterstäva att ha så få termostater som möjligt i ett system med värmepump, fasta flöden och rätt injusteringar ger bästa ekonomi och komfort.
«
Senast ändrad: 10 juni 2010, 23:19:09 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
kaptenlars
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
kaptenlars
«
Svar #17 skrivet:
10 juni 2010, 23:21:47 »
Citera
okey, tack för rådet! Ang cirkpumpen, jag har redan en sådan extern men du menar att jag ska ha en till som sköter golvvärmen?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #18 skrivet:
11 juni 2010, 06:44:57 »
Citera
Nja, det vill jag inte påstå.
Skulle jag bygga ett nytt system idag skulle det gå på enbart en cirkpump, men det kräver att man vet vad man gör när man dimensionerar systemet.
Att ha fler än 2 cirkpumpar känns väldigt onödigt, du borde kunna låta den interna cirkpumpen mata radiatorerna och den externa sköta bara golvvärmen.
Men som sagt, det krävs att du eller någon som hjälper dig förstår hur systemet och flödena skall trimmas in för att anläggning skall fungera på ett bra sätt.
A och O i ett ekonomiskt optimalt systemär att man inte tillåter för många termostater gå in och strypa bort flöde i systemet, det kan allvarligt påverka funktionen och är väl egentligen anledningen till att du redan nu har två cirkpumpar, för att minimera problemen som strypande termostater ger på anläggningen.
I mitt exempel nedan ser du att det flöde du trimmar in på trimventilen kommer att bestämma hur stort flöde som går in/ut i golvvärmeslingan, resten av flödet går till radiatorerna, kör du cirkpumpen till golvvärmen på en relativt hög hastighet kommer detta att ge dig en jämn temperatur i golvvärmslingorna som ligger ett antal grader lägre än vad flödet till radiatorerna gör, du späder bara in lite värme o golvvärmekretsen, och resten får radiatorerna ta hand om.
Denna typ av uppbyggnad kräver dock att flödet även i radiatorkretsen är relativt stabilt annars stiger systemets difftryck, och du tvingar in mer värme i golvvärmekretsen.
Grovt beskrivet kan man säga att den energi termostaterna tillåts strypa bort från radiatorkretsen kommer att överföras till golvvärmekretsen iom att difftrycket stiger.
Skulle du dessutom låta termostater strypa bort värme i golvvärmekretsen skulle deltaT över värmepumpen minska och driftsförutsättningarna för värmepumpen försämras med många start och stopp som följd.
Vilken typ av värmepump har du?
Brukar vara IVT när det redan finns två cirkpumpar...
Eller så är det redan kopplat som jag ritat, har du granskat exakt var påsticken till respektive system sitter?
«
Senast ändrad: 11 juni 2010, 07:08:57 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 1504
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #19 skrivet:
11 juni 2010, 19:48:25 »
Citera
Om man bara ger värmepumpen en tllräckligt stor volym att jobba mot,
så är det inga som helst problem att ha termostater överallt i ett hus.
Minsta lilla som yttre förutsättningar ändrar sig såsom t.ex. solinstrålning,
matlagning, gäster hemma, datorer och annan elektronik i tonårsrum,
så spricker ju den fina injusteringen man gjort av flöden genom radiatorer
och golvvärmeslingor.
Det är inte termostaten som är "boven", det är förstås utegivaren + att VP-tillverkaren
snålar in på hårdvaran för att vinna offertkriget.
Det enda logiska sättet att styra värmen särskilt i ett tungt golv är att styra golvet mot
en fast temperatur. Varje grad som golvet är varmare än rummet ger ett bidrag på
ca 11W per kvadratmeter. Ju kallare rummet blir desto mer energi avges till rummet och
när rummet blir lika varmt som golvet avges ingen energi alls. I ett hus med modern
isoleringsstandard är detta den enda styrning som behövs av golvvärmen och den
skall förstås göras av en TERMOSTAT för varje golvslinga. Thumbsup
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #20 skrivet:
11 juni 2010, 21:30:36 »
Citera
Du har inte fel, men det är billigare att öppna dörren de gånger det blir för vamt, än att investera i vattenvolym och termostater.
OM man ändå gör det skall man trimma in systemet så att det fungerar bra vid förutsättningar som inte innefattar de undantag som sobris anger, och SEDAN ställa in termostaterna så att de stryper de gånger solen, datorer, matlagning eller många gäster gör att det blir för vamt.
Annars kan det kosta i mer eltillskott och kortare livslängd på värmepumpen.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 1504
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #21 skrivet:
11 juni 2010, 22:48:15 »
Citera
Jag blir så glad varje gång jag i alla fall inte har fel
Det klart man skall dimensionera sitt värmesystem på ett vettigt sätt och trimma
in normalläget på grundflödet i systemet. Detta gör man med alla termostater
öppna och det skall vara ett hyfsat stort värmebehov den da'n man gör inställningen.
Observera att denna inställning inte alls är särskilt känslig, bara den ger tillräcklig
värme i alla utrymmen och att vi inte har några tillskott av energi som lurar oss.
Därefter låter vi alla termostater börja jobba (överallt!!) och sedan blir det i alla fall
inte för varmt i rummen p.g.a. att radiatorerna fortsätter värma....
Tillräcklig effekt och tillräckligt flöde ser till att det blir tillräckligt varmt och
termostaterna ser till att det inte blir FÖR varmt någon stans. Termostaterna gör ju
en löpande justering av flödet i realtid. En fast inställning är ju aldrig helt rätt.
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
kaptenlars
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
kaptenlars
«
Svar #22 skrivet:
12 juni 2010, 22:46:59 »
Citera
okey nu börjar det klarna!
Så min pump har en intern cirkpump, jag har sett 2 st, antar att en pumpar vätska från borrhålet (heter det briner?). Den andra trodde jag bara skötte utbytet mellan vattnet och vtskan från hålet men den kanske pumpar fram ett flöde till radiator osv också!?
Kretsen till golvvärmen ligger kopplad via en radiatorkrets (1 radiator på den kretsen, 2 och tre på de andra)
Jag har en ivt greenline compact från 97.
Jag tror jag kommer få problem med att trimma in systemet så längen jag inte får in nån radiator i vardagsrummet på 45 m2, på vinter står termostaten på jämnt där och ändå tycker jag att det är för kallt.
Om man upplever det för varmt el kallt i huset, kan man istället för att ändra inställningar på pumpen bara öka eller minska hastigheten på externa cirk pumpen då eller blir det alldeles för "grov" justering?
Så jäkla skönt att jag hittade detta forumet där det finns hjälp att få!
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #23 skrivet:
13 juni 2010, 07:26:18 »
Citera
Du skulle inte kunna rita upp ett schema över ditt radiator/golvvärmesystem?
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 3353
Karma +8/-3
Kön:
VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
cocacola
«
Svar #24 skrivet:
13 juni 2010, 09:28:23 »
Citera
det väntar jag med spänning på .
beroende på effektbehovet /flödet på rad krets mot golvvärmen finns det 3 allternativ att välja .
alla innefattar egen shunt då det är blandade system .
1,Delflöde från rad retur .att föredra då den sänker returen rejält och inte påverkar beräknade flöden i ett system .
2,flödet utaget från tilopp och retur.
3,egen krets från pann del
och Rickard ingen värme ska behöva vädras ut
du vet tjatet med G VVS (o,b,s ett litet skämt
)
coca cola
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Den enda källan till kunskap är erfarenhet.
Lyssna på kunskap och inte på tyckande Nyanser !
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #25 skrivet:
13 juni 2010, 14:05:28 »
Citera
Det beror på vad man är ute efter, om man vill göra en så billig investering som möjligt, och få låga driftskostnader kan det vara bättre att vädra de gånger det blir för varmt inne.
Helt klart måste kunden vara medveten om att regleringen i ett helt fast instrypt system inte kommer att bli optimal i alla lägen, men är man bara beredd på det så kan det vara bra att vädra ibland.
Jag kör ju så, och trots att jag inte har en enda termostat i drift så har vi en bättre värmekomfort nu än vi hade med direktverkande el, med termostater på varje radiator - så dåligt behöver det inte bli, även om det finns rum för förbättringar.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
kaptenlars
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
kaptenlars
«
Svar #26 skrivet:
13 juni 2010, 20:02:51 »
Citera
Nu har jag provat rita, nu har jag inte ritat alla grenar på anläggningen och alla radiatorer men som bilden visar så tas värmen till golvet från ett element.
Kom på att på värmefördelaren till golvvärmen har jag hittat nåt som jag tror är en avstängningsventil, funkar den som trimventil?
Loggat
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 3353
Karma +8/-3
Kön:
VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
cocacola
«
Svar #27 skrivet:
13 juni 2010, 20:45:55 »
Citera
om det är så det ser ut fattas den en shuntventil/reglering och en pump.
cocacola
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Den enda källan till kunskap är erfarenhet.
Lyssna på kunskap och inte på tyckande Nyanser !
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13381
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #28 skrivet:
14 juni 2010, 08:02:16 »
Citera
Här finns lite information om hur det borde fungera:
http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/Renovering-enstaka-rum/
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
kaptenlars
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
kaptenlars
«
Svar #29 skrivet:
14 juni 2010, 08:47:48 »
Citera
Här är en bild på värmefördelaren då, tror ni att den röda ventilen kan användas till intrimmning? Strunta i shunt och använda den som styrning av hur varmt golvet blir?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hur ska en golvärmeanläggning vara inkopplad på pumpen?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1603
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
EvertL
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info