Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 4 Ã¥r gammal Nibe sönder, tips pÃ¥ ersättare?  (läst 5091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wkalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hej,

En 4 år gammal Nibe fighter 360P har börjat att läcka mellan varmvattensystem och värmesystem inne i tanken. Så det är bara att byta ut den via försäkringsbolaget. Därför undrar jag nu om någon har något tips på vad jag bör välja istället. Jag har frågat Nibe och skickat in vattenprov på mitt vatten men inte fått något svar än om felet kan bero på det. Vattnet har låga klorid halter men PHt ligger på runt 7 så det kanske är bäst med en rostfri beredare, några tips på detta?

Har sett att Bosch har rostfri beredare på sina frånluftsvärmepumpar, någon som har erfarenhet av dessa?

/Kalle

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: 4 år gammal Nibe sönder, tips på ersättare?
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2010, 23:47:58 »
Hej och välkommen till forumet.
Ska vara samma som ivt490. Min 490 har fungerat klanderfritt. Problem första tiden när den var ny installerad, för lite köldmedia, men annars inget, skulle i så fall vara att dammet sätter sig på batteriet efter några år, den har även fått stopp i dräneringen pg.av damm en gång, men det är kanske samma med alla flvp, eller så har jag ovanligt dammigt.
Har inte NIBE båda sorterna?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: 4 år gammal Nibe sönder, tips på ersättare?
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2010, 20:14:30 »
IVT har både rostfri syrafast och kopparfodrad beredare så kolla tt det blir rätt om du väljer 490:n
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad wkalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: 4 år gammal Nibe sönder, tips på ersättare?
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2010, 19:08:22 »
Tackar för tipsen. Men bosch's värmepump EHP 2.0 EW/9.0/13.5 säljs ju som Bosch? Menar ni att detta i princip är samma som IVT?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: 4 år gammal Nibe sönder, tips på ersättare?
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2010, 20:47:37 »
Vattnet har låga klorid halter men PHt ligger på runt 7 så det kanske är bäst med en rostfri beredare, några tips på detta?

Har sett att Bosch har rostfri beredare på sina frånluftsvärmepumpar, någon som har erfarenhet av dessa?

/Kalle

Med låga kloridhalter och PH 7 (vilket är neutralt vatten) skulle du kunna använda vilken beredare/FLVP som helst
Varför har då Niben gått sönder? Jag skulle tippa på produktionsfel eller att du har kalkhalt i vattnet som är lägre än 5 Tyska grader vilket kan vara aggresivt mot koppar fast då i kombination med PH värdet vilket vi kan utesluta här.
Ett annat alternativ är att du har hög kalkhalt vilket kan ge beläggningar tex i varmvattenberedare,elslingor i VVB och som kan (Observera kan) innesluta syre som fräter på manteln.EDIT: tänkte lite fel eftersom detta EJ gäller koppar beredare, har man hög kalkhalt skall man ha koppar beredare alternativt emaljerad
« Senast ändrad: 11 juni 2010, 21:11:55 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 4 år gammal Nibe sönder, tips på ersättare?
« Svar #5 skrivet: 11 juni 2010, 20:49:09 »
Tackar för tipsen. Men bosch's värmepump EHP 2.0 EW/9.0/13.5 säljs ju som Bosch? Menar ni att detta i princip är samma som IVT?


Japp, samma goda kvalitè pÃ¥ bÃ¥da, bara färg och dekaler som skiljer.  Thumbsup
Det man kan tänka på är det att när IVT kommer med en ny model så släpps den först som en IVT av IVT och sen efter nån månad även under namnet Bosch av Bosch men maskineriet är det samma.
En VP från Bosch är en IVT-klon skulle man kunna säga.
Priset på Bosch brukar vara lägre och då kan man lika gärna sätta in en Bosch i stugan.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: 4 år gammal Nibe sönder, tips på ersättare?
« Svar #6 skrivet: 11 juni 2010, 22:44:04 »
Har för mig att Bosch bara har den kopparfodrade beredaren medans IVT har även den rostfria.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 4 år gammal Nibe sönder, tips på ersättare?
« Svar #7 skrivet: 11 juni 2010, 23:10:58 »
Har för mig att Bosch bara har den kopparfodrade beredaren medans IVT har även den rostfria.

Ser ut att vara rostfri även i Bosch

http://www.boschvarme.se/upload/produktblad/Bosch%20EHP%20EW%20(Frånluft).pdf



Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: 4 år gammal Nibe sönder, tips på ersättare?
« Svar #8 skrivet: 12 juni 2010, 08:20:56 »
Har för mig att Bosch bara har den kopparfodrade beredaren medans IVT har även den rostfria.

Ser ut att vara rostfri även i Bosch

http://www.boschvarme.se/upload/produktblad/Bosch%20EHP%20EW%20(Frånluft).pdf




Står så i produktbladet men är ändå lite fundersam ???
Beredaren som sitter i IVT burkarna är inte 163 liters varianten och 590:n som har rostfri beredare hos Bosch finns inte längre med rostfri hos IVT. Gissar på ett gammalt produktblad som inte är uppdaterat. Kollar upp det på måndag så kan jag delge er resultatet.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 4 år gammal Nibe sönder, tips på ersättare?
« Svar #9 skrivet: 12 juni 2010, 12:11:55 »


Ok kan vara så men dom borde hålla sin hemsida uppdaterat

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: 4 år gammal Nibe sönder, tips på ersättare?
« Svar #10 skrivet: 14 juni 2010, 08:59:40 »
Har för mig att Bosch bara har den kopparfodrade beredaren medans IVT har även den rostfria.

Ser ut att vara rostfri även i Bosch

http://www.boschvarme.se/upload/produktblad/Bosch%20EHP%20EW%20(Frånluft).pdf




Står så i produktbladet men är ändå lite fundersam ???
Beredaren som sitter i IVT burkarna är inte 163 liters varianten och 590:n som har rostfri beredare hos Bosch finns inte längre med rostfri hos IVT. Gissar på ett gammalt produktblad som inte är uppdaterat. Kollar upp det på måndag så kan jag delge er resultatet.

Kollade lite på morgonen . Volymen är fel och är ganska säker på att rostfritt är fel med. Har inte fått något exakt besked, tungrott i organisationen. Men kolla ordentligt om du väljer Bosch.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 4 år gammal Nibe sönder, tips på ersättare?
« Svar #11 skrivet: 16 juni 2010, 23:20:00 »
Jag har för mig att IVT har rostfritt (med offer anod) och Nibe har koppar vattenbehållare.
Jag hade ocksÃ¥ problem med slangen som dränerar vatten frÃ¥n kondensator i övredelen och det ledde till översvämning i övre delen (Autoterm 190F). Det stÃ¥r ingen stans i manualen att man ska rensa dränerings plast rör frÃ¥n skräp. Det gäller att föra in en vajer borste i rören en gÃ¥ng varje 2Ã¥r för att rensa den, men stäng ström till pumpen först. 
Raj
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad wkalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: 4 år gammal Nibe sönder, tips på ersättare?
« Svar #12 skrivet: 19 juni 2010, 21:28:19 »
Nibe svarade aldrig på mina frågor så man verkar få acceptera 4 års livslängd på pannan med en Nibe, så jag har därför beställt en Bosch istället. Enligt installatören skall det vara rostfri tank, blir ju dock svårt att kolla innan den väl är på plats.....återkommer i ärendet.

Har för övrigt tänkt kapa Nibe tanken för att se vad som felade, misstänker att kopparmantlingen felat någonstans. Om det är en liten miss dem gjort är det nog svårt att se men en större miss borde man ju kunna hitta även som lekman? Någon som har erfarenhet av detta?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 226
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!