0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Som sagt, växelventilen går med den hastighet den har och det går inte att ändra. Men det finns växelventiler som växlar över olika fort och kanske därför som det går att konfigurera i styren så att den håller styrsignalen tillräckligt länge.Men jag undrar hur det skulle hjälpa att göra en långsammare växling? Det skulle väl bara innebära att en del av det svala returvattnet går in i VV-manteln istället (eller i alla fall skulle risken för detta öka)? Om man hade velat ha bort knäppningarna och accepterat lägre VV-kapacitet så hade man väl kunnat låta växelventilen stå mot VV-beredaren ett kort ögonblick efter att kompressorn stannat och sedan växla över till radiatorkretsen?
Ett sätt att slippa knäppningar är att blockera framledningen till alla radiatorer utom den i pannrummet genom att ha en magnetventil med frånslagfördröjning och som jobbar parallellt med växlingsventilen. Det gäller bara att välja en ventil med mjuka till- och frånslag, annars blir det smällar i stället för knäppningar i systemet .