Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "TÄTAR UT"?  (läst 11384 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: "TÄTAR UT"?
« Svar #30 skrivet: 04 juni 2010, 23:22:35 »
Min tyngsta pump hitills vägde 1,6ton och har 47,5kilo  R134a Thumbsup

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "TÄTAR UT"?
« Svar #31 skrivet: 06 juni 2010, 19:49:16 »
ville kom på att du är jämte sorry

Tyvärr Oraklet, hur gärna jag än vill bli det så är det omöjligt.
Hittar man någon i släkkträdet som inte är född i Jämtland är det kört, jag är född och uppvuxen i Piteå.

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "TÄTAR UT"?
« Svar #32 skrivet: 06 juni 2010, 20:22:28 »
Du mÃ¥ste skämta med med mig . om det är värmepumpen som över tempererar rad tillop eller spetsen som över tempererar  tror du dÃ¥ det blir nÃ¥gon skillnad pÃ¥ den heta returen som gör att pumpen stannar  huvuddunk

 vad är det för skillnad ?  jag brukar inte frÃ¥ga sÃ¥nt här men vad jobbar du med och vilka erfarenheter har du av sÃ¥na här jobb /tekniklösningar.

Vid 10% effekttäckning behöver VP höja från 60 -> 62 vid DUT, rimligt för många pumpar, vid 90% effekttäckning från 60 -> 78 ºC, orimligt höga VP-temperaturer.
Även vid temperaturer klart under DUT måste den större VP gå på framledning över 65 ºC, villket inte den lilla behöver.
Vad jag jobbar med är väl knappast relevant.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: "TÄTAR UT"?
« Svar #33 skrivet: 06 juni 2010, 20:54:13 »
kan du inte förstå eller vill du inte förstå?
det spelar ingen roll om det hade varit en värmepump pÃ¥ 2500kw som setat där eller en pÃ¥ 270 kw problemet blir det samma om retur tempen är för hög p.g. a dom problem som är beskrivna eller bristande beräkning i injusteringen .  huvuddunk


vid en fulleffekts dimensionrad anläggning 80/60 andvänder man en värme pump t,e,x frÃ¥n quantum och deras Heavy duty serie . med topp fläktar pÃ¥ kompressorena gör man 80 grader med dom (standard lösningar) och 70 grader utan . men den stannar den med om det inte är balans i flöden och termiska avspeglingsytor.  

gör ett försök att se problemet ur en annan synvinkel ska du se att du också till slut ser vad alla andra vvs ingejörer /konstruktörer ser och gör .
Det ritas och installeras såna här system varje dag . och dom fungerar.
coca cola
anledningen till att jag frÃ¥gar vad du jobbar med är att jag undrar över vilka drift/installation och konstruktions  erfarenheter du har av sÃ¥na här installationer ,Att jag Envist hävdar att det jag skriver är rätt grunnar jag pÃ¥ dom 49 Ã¥r vi varit verksamma och utfört installationer inom värme i egna konstruktioner .

« Senast ändrad: 06 juni 2010, 21:24:09 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: "TÄTAR UT"?
« Svar #34 skrivet: 06 juni 2010, 23:06:49 »
Trodde du var med pÃ¥ noterna nu Ville.  Men tydligen inte.   Om du inte förstÃ¥r de inlägg vi gjort sÃ¥ fÃ¥r du helt enkelt lita pÃ¥ vad vi säger. Om C-C har 49 Ã¥r i detta jobb och jag 20+ sÃ¥ kanske vi vet vad vi sysslar med.  

Det går , så enkelt är det.

Jag har byggt mängder av såna system, stora som små och det fungerar. Ibland blir det lite special lösningar men pumpen går utan problem.
« Senast ändrad: 06 juni 2010, 23:08:54 av VP ORAKLET »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 366
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!