Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
har fått prisförslag på 2rörs dragning
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: har fått prisförslag på 2rörs dragning (läst 2877 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
rallykalle
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Trollhättan
Antal inlägg: 1315
Karma +1/-1
Kön:
rallykalle
«
skrivet:
02 juni 2010, 11:52:52 »
Citera
~28 tusen efter rot.. Då utgår dom ifrån att jag har tagit bort de gamla rören..
Vad som ingår är då arbetstiden, material, nydragningen (koppar, lödning) och isolering samt montering utav radiatorer.
"nyckelfärdigt system"
Så frågade jag honom; "ni som nu sett alla ritningar och beräkningar - är det värt det?"
Han svarade då att egentligen skulle mitt befintliga 1rörs klara av större+låg temp radiatorer.
Så pratade han något om delta t 10grader 45... De hade undrat varför det var så höga värden tillbaka
så frågade jag om det kunde berott på att huset var menat att dra rör upp till andra våningen också på
befintlig slinga vilket han trodde kunde vara orsaken. Och då huset är byggt 1981 så är det nog beräknat
utifrån elpanna, vilket även fanns, det var både el och ved...
Så gav han även vinkeln att rör beräknas klara 50år, och mitt hus är nu 29, vad känns bäst.
Att lägga nya golv nu som jag får riva upp sen om 20 år eller göra satsningen nu när golven
redan är öppna. Detta sa han inte på ett sätt som skulle övertyga mig utan utan han var
allt sjysst och ärlig rakt igenom utan att försöka lura på mig något.
*berörande isolering så tycker jag att det är allt bra klen isolering utifrån det lilla jag ser, på de rören i golven.
(små öppningar här och var under innerväggar)
Så vad tror ni, tumme upp eller ner för att dra nya rör?
«
Senast ändrad: 02 juni 2010, 11:54:51 av rallykalle
»
Loggat
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.
- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.
rallykalle
Dignitär inom värmepump
Karma +1/-1
Kön:
rallykalle
SV: har fått prisförslag på 2rörs dragning
«
Svar #1 skrivet:
03 juni 2010, 11:52:45 »
Citera
ingen som känner något spontant svar till detta?
Loggat
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36144
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
03 juni 2010, 12:50:44 »
Citera
Om jag uppfattat rätt så ingår inte radiatorerna i detta pris?
Tänker du byta ut dem?
Du kan ju sätta in billigare radiatorer om du drar nytt tvårörs, så den faktiska kostnaden blir ju lite lägre.
Svårt att råda, då man inte vet hur länge de befintliga rören håller, och hur mycket billigare de nya radiaorerna blir med tvårörs, antagligen kan du återanvända ett antal av dina gamla radiatorer om du bygger om till tvårörs.
I ett enrörs dimiensioneras varje radiator upp med runt 7% i enrörslingan, om jag inte missminner mig, så radiatorerna som sitter i slutet av slingan är rätt rejäla om du sätter dem i ett tvårörs.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
rallykalle
Dignitär inom värmepump
Karma +1/-1
Kön:
rallykalle
«
Svar #3 skrivet:
03 juni 2010, 16:03:42 »
Citera
Nja, samtliga gamla radiatorer, av högtemp modell, är enkel paneler. eller vad de kallas, de är tunna... Dessa har jag monterat bort i syfte att slänga, de finns förvisso kvar men vet ju inte hur dom mår utav legat oskyddade i så många månader.
Min plan var att köpa nya dubbelpanelade lågtemps från viessmann då dessa var både billiga och föll i smaken designmässigt.
VVSaren sa att det skulle allt funka med det befintliga ihop med dessa nya radiatorer också - i priset ingick att dom monterade dessa men jag har ju inte köpt några än så priset kommer ju sjunka när det räknas bort.
Men jag vet inte... det blev ju "lite" dyrare än vad jag trott att renovera huset
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36144
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
03 juni 2010, 19:10:08 »
Citera
Har du redan mer eller mindre kasserat/förstört de gamla radiatorerna så tycker jag att det känns fel att ha kvar enrörssystemet, men även detta beror lite på.
Har du många enrörsslingor kanske du bara har typ 3 radiatorer/slinga, och då är det inte hela världen.
Du skulle inte kunna tänka dig att göra hela eller delar av jobbet själv?
Jag lånade av en vän en hydralpress och drog alla rör + pressade kopplingarna på mindre än 2 dar.
Men visst, ligger rören i golven så kanske även jag skulle föredra svetsade kopplingar.
Svårt att råda, jag förstår att det känns dyrt för nåt man aldrig skall se, lite som att köpa nya däck till bilen, man vet att det är bra för en, men man tycker det är dyrt...
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
rallykalle
Dignitär inom värmepump
Karma +1/-1
Kön:
rallykalle
«
Svar #5 skrivet:
04 augusti 2010, 00:24:51 »
Citera
Vi har säkerligen alla verktyg på jobbet men jag vill inte ha pressade rör under golvet utan det får isf lödas.
Vad innebär "typ 3 radiatorer/slinga" ?
Ringde till VVSaren igen men de hade semester och denna gång blev det hans pensionär kollega som var stressad och stöna att jag hade ju redan fått svar att de beräknat fram att jag hade såpass hög delta-T så det skulle ju funka trots att jag bytte till större och lågtemp raddar, fast när jag pressa honom ifall det kunde gå att testmäta lite så rådde han mig till konsultfirma... samt sa att det måste nästan vara ett komplett system ifall de skulle kunna mäta flöden...
Mmmm... börjar närma mig en färdig villa nu och börjar även märka att temperaturen faller... MEN jag har bokat bergborrare iaf
Såhär är det draget, fast med lite fler radiatorer såsett.. men själva dragningsprincipen..
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1809
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info