Hej,
Jag bor i ett 1,5 plans hus från 1993 med mekanisk frånluft och en flvp (tror jag) Nibe fighter 401 samt en vägghängd gaspanna av märket Valiant.
På BV har vi vattenburen golvvärme samt på OV radiatorer med låg temp. Tot yta 149 kvm. Golvvärmen på med 5 slingor ska styras av rumstermostater, men verkar inte fungera.
Några frågor från en novis på området.
- På vintern upplevs ovanvåning som kall, men jag vågar inte höja framledningstemp på grund av golvvärme på NV? Vad göra? Har ej funnit ngn shunt för justering.
- I pannan har det på senaste tiden börjat lukta unket, jag har kollat filter, men pannan sprider dålig lukt. Vad kan detta bero på?
- Panna är 16 år, vid byte av uppvärmning, ska man använda enbart gaspanna, eller slänga ut gas, och enbart köpa en ny panna/frånluftvp? Hur samspelar gasbrännare och Niben? Bergvärme eller jordvärme är ej aktuellt.
-På golvvärmen har vi ojämn uppvärmning. På toaletten med klinkergolv känner man att golvvärmen är igång, men i köket (också med klinker) verkar det inte bli varmt. Hur funktionstesta golvvärmen?
Många frågor på en gång, men vi har problem med att få det att funka.
Är det någon som vet ngn firma i Malmötrakten som kan ge oss ett "helhetsperspektiv och inte enbart vill sälja på en nya produkter...