0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
CTCs anvisningar som jag hållit mig till dom senaste åren säger att man ska hålla nedre pannan ung runt 35-40 grader. Detta styr jag genom att se till att koppla in polvärmen vid 36grader och stänga av vid 35. Gör man det så håller den sig runt 37-38 grader denna kyliga vår.
Citat från: rabalder skrivet 29 maj 2010, 13:05:49CTCs anvisningar som jag hållit mig till dom senaste åren säger att man ska hålla nedre pannan ung runt 35-40 grader. Detta styr jag genom att se till att koppla in polvärmen vid 36grader och stänga av vid 35. Gör man det så håller den sig runt 37-38 grader denna kyliga vår.Jag förstår inte alls varför du bara låter pumpen jobba upp 35-40 ºC i nedre pannan Hur har CTC uttryckt den anvisningen? Är det för att begränsa gångtiderna på pumpen??/Nickan
Citat från: Nick skrivet 29 maj 2010, 14:20:14Citat från: rabalder skrivet 29 maj 2010, 13:05:49CTCs anvisningar som jag hållit mig till dom senaste åren säger att man ska hålla nedre pannan ung runt 35-40 grader. Detta styr jag genom att se till att koppla in polvärmen vid 36grader och stänga av vid 35. Gör man det så håller den sig runt 37-38 grader denna kyliga vår.Jag förstår inte alls varför du bara låter pumpen jobba upp 35-40 ºC i nedre pannan Hur har CTC uttryckt den anvisningen? Är det för att begränsa gångtiderna på pumpen??/NickanJag tror det har att göra med:35gr gränsen som alltid kickar igång pumpen40gr uppåtgränsen som stänger av pumpen 3 av 4 ggr om det inte är för varmt ute.I dagsläget när det är kyligt o blåsigt så går pumpen 24h om dygnet.Men om man nu ser till att alla pumpkörningar går upp till 55gr så borde man kanske som sagt höja ribban.... total energimängd borde teoretiskt vara densamma... eller är det så att verkningsgraden är bättre vid 35-40 gr istf kring 50gr?
Vad menar du med att "pumpen går ner i halvfartsläge" Pumpen har väl inget halvfartsläge, det är fläkten som går på halv fart under sommaren.//Ronnie
Förmodligen är det så, att när temperaturen stiger över +10º ute, så räcker halv fart på fläkten mer än väl, för att pumpen ska ta upp tillräckligt med värme ur luften. Dels ökar ju värmeinnehållet i luften och dels minskar ju värmebehovet för uppvärmning och även för varmvattnet om än marginellt. Fläkten på CTC är ganska väl tilltagen, antagligen med avskiten att kunna gå på halvfart under sommarhalvåret.//Ronnie
Citat från: erp skrivet 02 juni 2010, 17:40:42Förmodligen är det så, att när temperaturen stiger över +10º ute, så räcker halv fart på fläkten mer än väl, för att pumpen ska ta upp tillräckligt med värme ur luften. Dels ökar ju värmeinnehållet i luften och dels minskar ju värmebehovet för uppvärmning och även för varmvattnet om än marginellt. Fläkten på CTC är ganska väl tilltagen, antagligen med avskiten att kunna gå på halvfart under sommarhalvåret.//RonnieSå sant, men om man nu vill lura den pumpen eftersom den ofta nu går 24h om dygnet, det kan ju inte vara fel att om värmebehovet är så stort att pumpen gick på alla cylindrar.
Går din pump 24 h om dygnet trots dessa trevliga vår/sommartemperaturer???Det måste väl ha att göra med hur poolen kallar på värme.... Har du alltid haft sådana gångtider på pumpen under våren? (jag antar att poolen kräver mer under våren än under t ex sensommaren)/Nickan