0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok. Två matningar a 230v. En för varje håll.Då är det väl inga problem.Titta på den här länken.http://www.esbe.se/nav4880/?prodid=4044/Raptor
Den kör väl inte konstant antar jag, utan ger en puls så att den öppnar lite, sen väntar en stund, sen öppnar lite till osv, tills önskad temperatur är uppnådd. Så funkar iaf vanliga shuntstyrningar.
Har du en SMO10 redan? Isåfall kan du ju testa genom att mäta.
Citat från: cheetah1 skrivet 29 maj 2010, 20:08:36Den kör väl inte konstant antar jag, utan ger en puls så att den öppnar lite, sen väntar en stund, sen öppnar lite till osv, tills önskad temperatur är uppnådd. Så funkar iaf vanliga shuntstyrningar.Är ju perfekt om signalen är sådan från SMO10. Ha en kopplad till termostat på pannan men den ger ström hela tiden åt något av hållen, d.v.s. shunten står alltid i något ändläge.
Citat från: cheetah1 skrivet 29 maj 2010, 20:08:36Den kör väl inte konstant antar jag, utan ger en puls så att den öppnar lite, sen väntar en stund, sen öppnar lite till osv, tills önskad temperatur är uppnådd. Så funkar iaf vanliga shuntstyrningar.Beror på vad du menar med vanlig?Vanligast är 0-10 styrsignal och 24 eller 230 matning.Den här "duttar" med spänningen i den ena eller andra plinten för att få den att gå åt olika håll och reglerar på det sättet.Nackdelen är att man måste ta matningen genom SMO. Betydligt lättare att bara dra en signalkabel om man har långt emellan SMO och ta matningen lokalt.Citat från: hokanp skrivet 29 maj 2010, 20:25:43Citat från: cheetah1 skrivet 29 maj 2010, 20:08:36Den kör väl inte konstant antar jag, utan ger en puls så att den öppnar lite, sen väntar en stund, sen öppnar lite till osv, tills önskad temperatur är uppnådd. Så funkar iaf vanliga shuntstyrningar.Är ju perfekt om signalen är sådan från SMO10. Ha en kopplad till termostat på pannan men den ger ström hela tiden åt något av hållen, d.v.s. shunten står alltid i något ändläge.Jag vet inte om jag förstod dej rätt. Men shunten kommer att reglera via en PI eller PID regulator. Skillnaden är att den istället för ökande/minskande 0-10v skickar matning i den ena eller andra ledaren för att reglera. Ändlägen kommer du i princip aldrig att få om du inte har samma temp i golvvärmesystemet som i resten av systemet.Hela poängen är att den aldrig ska bli "nöjd" utan sträva efter att uppnå börvärdet och därigenom pendla över och under det instaällda börvärdet.P:et i PID står just för propotionell, alltså korrigeringen av ställdonet/ventilen är propotionell mot skillnaden mellan är och börvärdet.Ju bättre inställd PID desto stabilare och jämnare reglering./Raptor