För egentligen är deras oro befogad, men jag tror inte dom fattar/eller kan uttrycka sig ordentligt. Där jag bor sitter det VP i nästan varje villa. Det innebär att det blir "språng i den samlade förbrukningen när utetempen sjunker under -15 till -20 ºC. Tidigare har dom säkert dimensionerat elnätet efter en linjär ökning av strömmen vid sjunkande temp. Men nu blir det rejäla språng när 5000VP går över till elpatron mellan -15 till -20 ºC.
Jag håller med om att VattenFall borde tänka efter vad de skriver!
Här var jag bor var det flera år med fladdrande lampor och många samtal med Fortum, ingen åtgärd från deras sida tills det kom nya grannar med direktel samt jordvärmepumpar+ att några lyfte ut oljepannan: 17/12 -09 gick vår transformator sönder och alla utan ström...
Ett dygn tog det att få ström igen
Vi har i Finland ett problem:
Det räknas med att det finns närmare 250000 hushåll med oljevärme, dessa byts ut i en rasande takt till värmepumpar av olika typ och elbolagen har i alla tider enbart byggt sitt elnät enligt fastigheternas energibehov i förgången tid.
Vi använde tidigare i medeltal 5000-6000 kWh i året, nytt behov från i år är nära 17000 kWh
Grannen bytte till VP också, 2500 liter olja byts till 18000 kWh el
Och majoriteten av dessa som byter till VP-teknik använder direktel när det är kallare än -10 ºC
etc...