Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad betyder dessa förkortningar?  (läst 8687 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Vad betyder dessa förkortningar?
« skrivet: 26 maj 2010, 19:30:47 »
Hej
Nu blir jag trött på att googla när jag inte finner svaret.
Sitter med en VVS ritning på huset och vissa förkortningar vet jag inte vad det står för. Det verkar ha gått tre st rör till ett före detta expansionskärl på vinden. Beteckningarna lyder SL, ÅL och EL. Någon som kan stilla min nyfikenhet med vad dessa tre förkortningar står för?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Vad betyder dessa förkortningar?
« Svar #1 skrivet: 26 maj 2010, 20:20:57 »
Vad jag förstått så borde det vara så här

SL = SäkerhetsLedning (det rör som går från Expansionskärlet ner till golvbrunn i pannrummet)
ÅL = Ånga Lågtryck (Ledningen från pannan upp till expansionskärlet)
EL = Evakuerings Ledning (den ledning som går ut på taket) denna är jag osäker på men någon av de helt suveräna "Gängse VVSarna" kan nog rätta mig om det är galet
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad betyder dessa förkortningar?
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2010, 18:57:12 »
Tack.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Vad betyder dessa förkortningar?
« Svar #3 skrivet: 07 juni 2010, 21:58:06 »
Blir lite skeptisk. Lite marit att veta om man inte ser ritningen och kan följa ledningar och dimentioner.
Men jag skulle vilja få det till
SL Säkerhetsledning till expkärl (på vind i ditt fall antar jag).
Ã…L Ã…terledning   Retur frÃ¥n kärl för självcirk för att undvika frysning (inte helt ovanligt norrut) Skulle även kunna vara Ã…ngledning. "krycka" ut pÃ¥ tak
EL Evakueringsledning  "skvallerledning" till golvbrunn
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad betyder dessa förkortningar?
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2010, 08:16:38 »
Lite förtydligande.

SL är 15 mm rör och går till golvbrunn i pannrummet. Eller rättare sagt har gjort enligt rining.

Expansionskärlet sitter pÃ¥ vinden. Används ej idag. Det har aldrig varit självcirkulation i systemet. Har alltid funnits cirk pump. Ã…L och EL är 25 mm rör. Enligt ritningen borde även bÃ¥da dessa ha gÃ¥tt ner i pannrummet. Sen finns det en krök ut pÃ¥ taket ocksÃ¥.  Men man vet ju aldrig om dom följt ritningen helt. Tycker det är konstigt att jag inte ser nÃ¥gra spÃ¥r efter rör i pannrummet. Jag vill plocka bort det gamla expansionskärlet därav jag undrar. Tänkte att stigaren till expansionskärlet är kopplad pÃ¥ radiatorsystemet inne i valvet nÃ¥gonstans. Men det är väl bara att prova att lossna rören eller röret pÃ¥ vinden. När dom ändrat systemet till slutet vet jag ju inte var dom pluggat det gÃ¥r absolut inte se nÃ¥got i pannrummet. Men det borde väl inte vara pluggat pÃ¥ vinden med tanke pÃ¥ frysrisk?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 310
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!