0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
AVT pumparna har varit uppe på tapeten flera gånger här på forumet....jag sökte för att hitta missnöjda ägare till en AVT panasonic pump...jag hittade inte en enda här på forumet.....finns säkert någon...men man kan ibland fundera vilken pump som var dyr....den méd högst pris utan missnöjda kunder eller den med lågt...
Ja jag kan bara instämma med Rickard VPCenter här att givetvis när det gäller luftvärmepumpar så vill man ha tillbaka investerat kapital i form av energibesparing så snabbt som möjligt och helst inom 2-3 år anser jag, och absolut max inom 4-5 år. Med en AVT-pump så kan man ju inte räkna med att kunna få tillbaka investerat kapital förrän efter tidigast ca 8-10 år och då är det med all sannolikhet redan dags att byta ut den mot en ny pump. Mvh Raffen.
Den billigare pumpen de hade på 24 000 tog 3 år att tjäna in enligt försäljaren och den jag beställde ungefär 5-6 år. Men jag var inte främst ute efter en besparing. Det viktigaste är att jag slipper elda i pannan och slipper byta och dona samt leta efter folk som kan fixa till det. Smärtfria 10 år är jag ute efter men håller de inte det löftet blir jag besviken. Får jag mycket billigare elräkning ser jag det som bonus. Står jag inte ut med ljudet är jag illa ute
Citat från: stormense skrivet 26 maj 2010, 13:45:08Pratade med en granne jag har i kvarteret som har just den pump du tänkt skaffa och han fick elda/köra el i vinter när det var minus 17 och kallare. Sen hade han stora problem med avfrostningen, den avfrostade så mkt att den han aldrig värma huset riktigt.Pumpen funkade bra när det var från 0 till minus 10 sen började problemen och avtag på värmen.Du har kanske rätt i allt, vad vet jag. Det sista du nämnde, det jag citerar, upplyste försäljaren mig om att jag skulle få göra i mitt hus men att jag slapp elda. Jag får dra igång alla elementen om det blir riktigt kallt men vet ju inte om det gäller vilken pump jag än valde eftersom det är lite svårt att få hem och prova olika pumpfabrikat i ett år. De skulle kolla med Nätdistrubitören så allt skulle gå att köra utan att propparna går (som idag om det är -17 långa tider) och eventuellt säkra upp vid behöv. Vi får hoppas att de håller vad de lovar.
Pratade med en granne jag har i kvarteret som har just den pump du tänkt skaffa och han fick elda/köra el i vinter när det var minus 17 och kallare. Sen hade han stora problem med avfrostningen, den avfrostade så mkt att den han aldrig värma huset riktigt.Pumpen funkade bra när det var från 0 till minus 10 sen började problemen och avtag på värmen.