Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Installationer
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Dra rör i mark
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Dra rör i mark (läst 15832 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 4035
Karma +3/-2
Kön:
rocas
SV: Dra rör i mark
«
Svar #15 skrivet:
02 september 2010, 17:27:58 »
Citera
Bry dej inte om pp 110-vinkeln. Det räcker att curören är skyddade där du promenerar och kör snöslungan.
I rabatten behövs inget skydd - det räcker med isoleringen kring rören.
Du behöver inte dra rören vinkelrätt uppåt, utan böj först litet åt sidan och sedan uppåt. Då blir det en vid 45 graders böjning.
Den gör du utan problem. Rören är mycket mjuka och lätthanterliga. Det är mycket enklare än du tror.
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024
Paxmax
En riktig filur samt
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1450
Karma +5/-2
Kön:
Går det att överklocka sin pump?
Paxmax
«
Svar #16 skrivet:
02 september 2010, 18:43:20 »
Citera
visst finns det väl "dragspelsrör" man kan koppla på för kurva uppåt?
Loggat
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner
Oskar P.
i branchen
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1022
Karma +1/-2
Kön:
the good old days
Oskar P.
«
Svar #17 skrivet:
02 september 2010, 23:19:26 »
Citera
du kan använda 2st 45gradersböjar till 110mm markröret, det bliir tillräcklig radie för kylrören. åk till firman och köp en rulle kylrör, trä in dom i markröret och fixera i mitten av röret och fyll med fogskum, sen när skummet torkat trär du på 45grdersböjarna i ändarna och böjer kylrören så dom löper i ungefär mitten av 110mm böjarna, och så fyller du även där med fogskum.
sen gräver du ner hela paketet i marken med kylrören uppstickande vid de båda husväggarna, och ringer kylfirman så kommer dom och kopplar ihop rören och fyller på, men se till så det inte kommer skräp i rören, kläm ihop ändarna med polygrip. kylkillen gör ändå nya konor, och se till så det finns minst en halvmeter rör tillgodo i ändarna för inkopplingen.
Loggat
rocas
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-2
Kön:
rocas
«
Svar #18 skrivet:
03 september 2010, 07:36:54 »
Citera
Oskar är smart.
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13352
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #19 skrivet:
03 september 2010, 08:48:53 »
Citera
Tänk på att fogskummet inte härdar i slutna utrymmen. Dessutom behöver det vatten (fukt från luften) för att härda.
Fukta röret med en blomspruta och spruta in lite skum i taget. Fukta det 'gamla' skummet också innan du blåser i mer...
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
erber
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
erber
«
Svar #20 skrivet:
01 oktober 2010, 21:14:03 »
Citera
Ahaaa......nu är jag med. studs Det lär nog funka som Oskar P beskriver.
En fråga då vad gäller dessa Cu kylrör....vart köper man dem och vad kostar en rulle. Vad är det för dimension? Är de något som finns och köpa loss annorstädes än hos installatören?
Finns det risk att man bockar för kraftigt och hur hårt kan man gå fram? Måste man ha något verktyg eller funkar knät bra? Eller är det sidenhandskar på?
Vad tror ni? Måste man verkligen fylla hela 110 röret med skum och inte "bara" rejält i ändarna och lite i mitten?
Stort tack för svaren.
Erber
Loggat
Enplanshus med hel källare byggt 69. Ca 125 m2 i varje plan. Direkt el. Installerat två stycken Panasonic NE9GKE , (en uppe och en i källaren) i november 2008. Tidigare ägare 37000 kWh utan pumpar. Vi flyttade in 1 november 2008. Tilläggsisolerar huset 10 cm allt eftersom.
rocas
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-2
Kön:
rocas
«
Svar #21 skrivet:
01 oktober 2010, 21:50:39 »
Citera
Olika vp har olika rördimensioner.
Dessutom är det två olka dimensioner på rören du skall dra.
Kolla din vp.....så blir det korrekt
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Ved-kökspanna.
Oskar P.
i branchen
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1022
Karma +1/-2
Kön:
the good old days
Oskar P.
«
Svar #22 skrivet:
02 oktober 2010, 20:24:03 »
Citera
vanligast är 1/4" på tunna röret och 3/8" på det tjocka, men kraftigare pumpar har 1/2" på det tjocka istället.
halvtumsröret är jobbigt att bocka för hand utan att knäcka det, så en radie som en fotboll rekommenderas.
3/8" röret går att bocka runt en tennisboll (nu pratar jag alltså färdigisolerade rör)
du kan köpa kylrör från t.ex. polarpumpen.se, dom har olika längder.
Loggat
ghandi
Kan för mkt men inte
Expert på värmepump
Stad/land: Norrland
Antal inlägg: 663
Karma +0/-0
Kön:
Installerar Värmepumpar
ghandi
«
Svar #23 skrivet:
04 oktober 2010, 08:16:52 »
Citera
kollade in men orkade inte läsa riktigt allt i tråden.
Ett annat val du har är ju att bygga dig lite snickarglädje mellan hus och garage (läs planka) och dra rören på baksidan av denna.
gjorde en riktigt grov skiss av det...
Loggat
erber
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
erber
«
Svar #24 skrivet:
08 oktober 2010, 12:41:56 »
Citera
Stort tack ghandi för tipset. Du är inne på exakt hur vi från början tänkte lösa problemet. Det har faktiskt suttit en ram med en grindsdörr av saloonsmodell dock i vinkel 90 grader från högra huset eller hur jag ska förklara det.
Den revs av två anledningar 1. Såg hemskt ut och vi har inte cowboyhattar till vardags i Gästrikland även om det är lite vilda västern här. 2. Virket var genomruttet. Vad som bilden inte riktigt förmedlar är att husen gavlar inte är i rät linje. Så även om tanken är helt rätt så tror jag ändå att man bör gräva ned. Ska man ha något där man kan fästa rören krävs en ram och som du säger lite snickarglädje och det får inte plats. Det blir för lågt. Den ram som satt där slog långväxta i skallen. Om du såg det ur lite annan vinkel och höjden till takfoten så skulle du förstå hur jag menar. Men jag uppskattar verkligen tanken.
Thumbsup /Erber
Loggat
Enplanshus med hel källare byggt 69. Ca 125 m2 i varje plan. Direkt el. Installerat två stycken Panasonic NE9GKE , (en uppe och en i källaren) i november 2008. Tidigare ägare 37000 kWh utan pumpar. Vi flyttade in 1 november 2008. Tilläggsisolerar huset 10 cm allt eftersom.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Installationer
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Dra rör i mark
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 830
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
HFSL
Heat?
jantijanti
berkan
Josth
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info