Visst kan man göra som kunden önskar osv. men C-C och VP oraklet, har ni full koll på fjärrvärme taxor?
Jag pratar inte så mycket om inkoppling rörmässigt för det går alltid att lösa utan snarare avgiftmässigt.
Oraklet du kör väl mycket stor anläggningar så du har väl kopplat in dig på en del fjärrvärme och vet vad jag pratar om?
Ska inte säga att jag har full koll på fjärrvärmen men har räknat på det ett antal ggr. på olika fastighetsstorlekar, det är ett antal taxor som spelar in.
I så små fastigheter som dessa menar jag helt enkelt att du sparar så lite att det inte är värt att koppla in en värmepump som "spets".
Speciellt inte en luft/vatten som ofta maxar 55 grader även om man in det här fallet pratar om 35 grader, nog kan pumpen gå 6000tim/år men hur mycket skulle den bidra egentligen och hur länge skulle den hålla med så många drifttimmar?
Kan bara av egen erfarenhet säga att vi har fimpat fjärrvärmen helt i flera fastigheter av den storleken, aldrig behållt och satt värmepump som spets pga av de uträkningar jag gjort. Mitt råd blir fortfarande, installera främst bergvärmepump alt luft/vatten men jag tycker man ska kapa fjärren.