Har problem med en Panasonic CS/CU-PE12CKE tillverkad år 2004. Pumpen hade tydligen inte gett så mycket (mer än en hög elräkning) i vintras, och sen hade den stannat.
Firman som felsökte då konstaterade både gasbrist och kretskortsfel och det var därmed ingen större idé att försöka laga så pumpen skrotades.
När jag undersökte den då den fortfarande var monterad så var det kladdigt av olja vid flare-anslutningarna både vid inne- och utedelen. Känns väl som om det är där det har läckt.
Det defekta kortet sitter i utedelen, och allt tyder på att kompressorns drivkrets (Q2, se schema nedan) har kastat in handduken.
Jag får 0 ohm mellan samtliga ben på drivsidan, och de 20 resistorerna som sitter på matningen har brunnit.
Att få tag på en ny sådan specialkrets är väl bara att glömma..? Jag hade såklart hoppats på att hitta en array med vanliga halvledare som hade varit lite lättare att ersätta med något lämpligt från Elfa.
Är väl bara att försöka leta rätt på ett beg. fungerande kort då...
Frågan är bara varför styrningen brann upp. Brukar sådant kunna orsakas av en skuren/defekt kompressor? Allt tyder ju på att maskinen har gått med gasbrist ett tag innan det blev stopp och det kan ju inte ha varit särskilt hälsosamt. Å andra sidan så kan ju det mesta hända i 6 år gammal kraftelektronik.
Antar att det blir svårt att testa kompressorn utan styrkortet, eller går det att lösa på något vis?
Anledningen till att jag ens ger mig på den här Panasonicen är mest för att ha något att experimentera med. Vore skoj att få snurr på kylkretsen, resten kvittar i princip.