Det är nog min skiss
här som han syftar på. Naturligtvis är just den delen av radiatorrören som går till fläktkonvektorn kondensisolerade, men inte resten av radiatorsystemet. Det behövs inte eftersom det aldrig cirkulerar någon kyla i de delarna!
När 3-vägsventilen är ställd i "kylläge" så kommer radiatorvattnet enbart att cirkulera runt, runt i de rör som är avsedda för fläktkonvektorn. Vid trevägsventilen är det ju helstängt mot radiatorsystemet och vid T-korset så är det ju i princip stopp då det inte finns någon cirkulation mot radiatorsystemet utan vattnet kommer gå vidare runt istället.
Eftersom det inte kommer ut någon kyla i radiatorsystemet så kommer inte heller VPn att påverkas på något sätt. Det är ingen som helst risk att den kommer att producera värme som motverkar kylan.
Du frågade också (i PM) om inte brinen kommer att spädas ut med tiden, när man gör "omkopplingen" mellan frikyla och värme. Brinen är ju hela tiden i ett separat system och blandas aldrig med radiatorvattnet, så någon sådan risk finns inte.
Jag har nu kört så här i några år och det har fungerat utmärkt hela tiden (förutom att jag behövt lufta konvektorn några gånger i början efter påfyllning av radiatorsystemet).