0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
när vart det förbjudet å skarva värmerör dolt då ?att man inte får skarva tappvatten dolt vet jag
Förbjudet?Det är väl branschregler som avses?Ex :Säker Vatteninstallation. http://www.sakervatten.se/""Boverkets byggregler innehåller funktionskrav. Det finns därför behov av att respektivebransch själv tar ansvar för utformningen av de detaljregler som behövs."'Installationsreglerna beskriver hur VVS-installationer ska utföras och dokumenteras. Syftet är att minimera risken för vattenskador, legionellatillväxt, brännskador och förgiftning. Reglerna innehåller dels krav på hur installationen ska utföras, dels förslag på tekniska lösningar. "Och reglerna.http://www.sakervatten.se/download/54/Instregler_0710.pdf
Det är alltså "förbjudet" att göra något själv.
Grejen är att branschnormen säger att det inte bara skall vara fackmannamässigt utfört utan att det dels skall vara " utförd av en autoriserad VVS-installatör" dels "utförd av VVS-montörer med branschlegitimation"Det är svårt att hitta en autoriserad VV-installatör så alla bryter nog mot normen redan i det skedet Andra branschnormer nöjer sig med att säga att det skall vara fackmannamässigt utför och sedan beskriver hur det skall utföras.Att SBF, som jag för övrig anser vara den bästa normen, sedan säger att man inte lägger dolda skarvar är en självklarhet.
Hej Fredrik! I förordet till branschreglerna, som du refererar till, konstaterar man helt enkelt att installationer utförda enligt branschreglerna Säker Vatten betraktas somfackmässigt utförda. Vidare har man ställt upp ett antal kriterier för vad en säker vatteninstallation är. De säger inte att installationer som inte utförts avauktoriserad vvs-installatör inte skulle kunna vara godkända. Ifs försäkringsvillkor säger så här.· Stor VillaHemförsäkring, punkt 4.2 Säkerhetsföreskrifter:Du ska se till att installationer och monteringar är fackmannamässigt utförda och tillverkares anvisningar för montering, användning, skötsel ochunderhåll följs.· Stor VillaHemförsäkring, punkt 11.2, Egendomsskador:Försäkringen gäller inte för skada enligt ”D. Läckage” eller G. Installationer” innan rörsystemen har provats och befunnits felfria. Det är inte förbjudet att utföra rörinstallationen själv. Villkorstexten är det som bestämmer vad som gäller i förhållandet mellan dig och ditt försäkringsbolag.Så länge du följer installations- och monteringsanvisningar och installationen har provtryckts kan vi betrakta installationen som fackmannamässigt utförd.Skulle ett läckage uppstå och vi vid besiktning kan konstatera att regelverket inte har uppfyllts kan du bli utan eller få minskad ersättning från försäkringen. Jag hoppas att det hela blev lite klarare för dig med mitt svar.
Det kan med andra ord vara fackmannamässigt utfört även om det inte följer branchens regler...Solkart! Thumbsup