Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 93 m borrdjup, 200 m2 villa?  (läst 2151 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johangryta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
93 m borrdjup, 200 m2 villa?
« skrivet: 09 maj 2010, 12:42:39 »
Sådärja! Jag är för första gången i kontakt med bergvärmefrågor eftersom vi ska sätta in det i huset nu. Nuvarande panna är en biopanna som är bra i sig, men överdimensionerad för vårt hus, så den står och pyr för mycket, och då funkar den inte bra. Hade vi haft större värmebehov så hade den säkert gått väldigt bra.

Hur som helst. Vi har haft 4 olika installatörer här från 4 av de största fabrikaten av bergvärmepumpar. Vi har en 200 m2 villa byggd 2006, i Uppland, med golvvärme och platta på mark. Huset är värmesnålt (välisolerad grund, treglasfönster, välisolerade väggar och tak, samt värmeväxlare i ventilationen). Kan inte säga vilken förbrukning vi haft hittills eftersom spannmålet (som vi eldat med) mest legat och pyrt - väldigt mycket av spannmålsenergin har inte tagits tillvara. Därför är det svårt att dimensionera pumpen!

Installatörerna som jag haft här står och pendlar mellan en 6 kW och en 8 kW-pump. Finns det några åsikter om detta i mitt fall? Vad gäller borrhål så beror det förstås på vilken pump man landar på, men för en 8 kW har jag fått förslag på mellan 125 och 150 meter. För 6 kW har jag fått ett förslag på 93 meter. Detta är ju väldigt lite jämfört med det mesta man hör talas om. Åsikter om detta?

Ser fram mot att få höra erfarenheter!
/Johan
Nibe Fighter 1145 8 kW, installerad juni 2010. Borrhål 180 m. Borö acktank 500 liter för vv. 200 m2 enplanshus med golvvärme, byggt 2006. Ventilation med värmeåtervinning.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 93 m borrdjup, 200 m2 villa?
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2010, 14:52:37 »
Hej, man brukar bara behöva posta på ett ställe för att få svar ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!