0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sanyo CO2 marknadsfördes ju som "bergvärme-ersättaren", om Zubadan är lika "bra" så kommer bergvärmen fortsätta leva ett tag till.
Nej, tvärt om, jag tycker det är intressant med alla nya luft/vatten värmepumpar från Asien. Jag tror säkert flera av dessa är riktigt bra. Men jag är skeptiskt till alla påståenden om att luft/vatten skulle kunna ersätta bergvärme, i alla fall i norra delen av landet, på grund av den stora skillnaden mellan temperaturen i en borra och uteluften på vintern. Asien-pumparna kommer troligen på sikt konkurrera ut de svenska luft/vatten värmepumparna om inte de svenska tillverkarna skärper sig.Sen skulle jag gärna se fler bergvärmeinvertrar, gärna tillverkade i Asien också.
Nu ligger Zubadan:en på -25 sträcket,och kan producera 55gr vatten.5 år till och dom är nog nere i -40,och 70gr vatten. // Thommy J
Zubudanpumpen är en mycket bra pump på ca 16 kw har jag för mig....styrningen med Boröberedaren har väl en del att önska kanske...men det största problemet är ju ytterdelen som är grotesk med dubbla fläktar vem vill ha en sån nära sitt hus?