Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köra vvberedare som tillsats till golvvärme.  (läst 2749 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1170
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Köra vvberedare som tillsats till golvvärme.
« skrivet: 03 maj 2010, 22:48:54 »
Godkväll !
Satt i helgen å pratade med min granne. Han vill bygga ett 60 kvm stort garage. Sen får vi se vad byggnadsnämnden tycker.

Hur som helst han förde fram en ide som jag tänkte prova på er kunniga här.
Iden är säkert genomförbar men jag tror inte han får någon ekonomi på det hela.

Som det är nu har han en luft/vatten CTC vet ej vilken modell. Dock tror jag att den ej går att utnyttja mer? då den värmer ett hus på ca 160 kvm.

Tanken han har är att lägga golvslingor i sin tilltänkta platta i garaget å driva värmen med hjälp av en vvberedare å cirkpump.

Känner någon till nåt liknande ?

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29427
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köra vvberedare som tillsats till golvvärme.
« Svar #1 skrivet: 04 maj 2010, 09:18:57 »
Hej!
Det är snyggare och smidigare med en elkassett.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köra vvberedare som tillsats till golvvärme.
« Svar #2 skrivet: 04 maj 2010, 09:48:36 »
Nu beror det ju mycket på..

vilken temp han vill ha och var huset finns. Men slingor i betongplatta och el-direkt är ingen bra kombination. Plattan måste vara mycket välisolerad för att inte elkostnaden skall bli hög. Kanske 40-50cm frigolit. Dessutom har han frysrisken vid el-bortfall.

Skall han ha högre temp än 10-12 ºC på vintern är det dumt att inte köra med någon form av värmepump för att hålla nere kostnaden. Och skall han hålla lägre behövs ingen golvvärme. CTC Ecoairen räcker kanske till att värma även garaget, men bara under april-nov. Och då behöver han kanske ingen värme alls i garaget.

Många kör med en liten LL i garaget och är nöjda. Den ger dessutom litet cirkulation av luften.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köra vvberedare som tillsats till golvvärme.
« Svar #3 skrivet: 04 maj 2010, 09:50:20 »
Varför inte koppla på befintlig VP? Om man utgår ifrån att han har en elpatron i befintligt system så kommer den att behöva hjälpa till mer, men det blir ändå mycket billigare än att alltid värma med el.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1170
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Köra vvberedare som tillsats till golvvärme.
« Svar #4 skrivet: 04 maj 2010, 18:52:04 »
Hej !
Jag tipsade om att gräva en kulvert till garage ifrån pumpen.
Vet ej hur effektiva ctc pumparna är framförallt vet jag ej vilken modell.
Lätt att ta reda på bara att gå ca 50 m iofs.

Dessa tankar dök upp under ett  friskt intag av mkt gott "ont" vatten importerat ifrån Scotland.
Vill ej göra reklam. Men värmde fint. :D

Tanken var nog att isolera väl efter att jag berättade om min klena isolering i plattan gjort -92 100mm.
Dagens standard ligger väl närmare 300 mm ?

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt så komplicerat till en själv??
SV: Köra vvberedare som tillsats till golvvärme.
« Svar #5 skrivet: 05 maj 2010, 08:43:52 »
Självklart ska det ju vara golvvärme i garaget. Åtminstånde om det skall användas som mekgarage.
Att använda vv-beredare är ingen bra ide. Framförallt inte om han skall ha den till förbrukningsvv oxå. Enligt boverkets regler Får du inte ha lägre temperatur än 50grader någonstans i tappvattensystemet. Mao. golvärmen kan ej regleras.
Effektbehovet blir ju ganska litet trots all (drygt 2kw). Så kostnaden med kulvert kanske blir högt. Och därmed payoff tiden lång om han vill utnyttja ecoairen. Beror väl på hur långt det är emellan. En kulvert kostar ca 5-600 per meter. + grävning återställning anslutningar etc. Undrar om inte en elpatron till golvet vore bäst. Glykolfyll slingan för frysrisken. Sätt in en liten luft/luft för att hålla ner driftkostnaden.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1170
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Köra vvberedare som tillsats till golvvärme.
« Svar #6 skrivet: 05 maj 2010, 09:11:17 »
Hej Peade.

Med elpatron tänkte du då dig någon slags elpanna modell mindre ?

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29427
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köra vvberedare som tillsats till golvvärme.
« Svar #7 skrivet: 05 maj 2010, 09:22:11 »
Hej Peade.

Med elpatron tänkte du då dig någon slags elpanna modell mindre ?

Mvh tyke :D

Elkassett kallas det, elpatron med en behållare. Jag hittar inte så många som säljer dessa på nätet, du får nog fråga en värmeinstallatör.
« Senast ändrad: 05 maj 2010, 09:24:13 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Köra vvberedare som tillsats till golvvärme.
« Svar #8 skrivet: 05 maj 2010, 09:26:55 »
Säger inte att det är bästa lösningen. Men grejor finns http://www.varmebaronen.se/html/ve_4.html
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt så komplicerat till en själv??
SV: Köra vvberedare som tillsats till golvvärme.
« Svar #9 skrivet: 05 maj 2010, 21:28:27 »
Vad man nu vill kalla värmaren kan ju var upp till var och en. Hur som helst är det ju en elpatron som värmer. Vare sig den sitter i en kassett eller panna. Kolla Thermotech.se tex. Dom har värmare på 2, 6 och en på 9Kw. Bara att välja. För övrigt har alla golvvärmefabrikanter en. Kan vara en fördel att köpa hela paketet från samma tillverkare eftersom du då får en funktionsgaranti på systemet.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1170
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Köra vvberedare som tillsats till golvvärme.
« Svar #10 skrivet: 05 maj 2010, 22:42:30 »
Tack för alla svaren ! *vinkar*

Ska informera grannen så får vi se vad han beslutar sig för !

Önskar er alla en God Natt.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!