0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det enda jag vänder mig emot är att de forcerar in luft i huset, detta borde göra att varm fuktbärande luft trycks ut i väggar, golv och tak där de möter kallare ytor, varvid kondens kan/kommer att uppstå.Är detta verkligen utrett ordentligt, allt jag fått lära mig när det gäller värme och ventilation säger att man alltid skall suga ut luft ur en byggnad, inte trycka in!
I ett litet självdragsvetilerat hus skulle jag inte våga chansa i alla fall.Av vilken anledning värmer de inte rumsluften via från/tilluft ventiler istället, det skulle ju bli ännu effektivare för att värma huset, även om solfångarens verkningsgrad blir lägre när den arbetar med högre inkommande temp på luften?Alltså att den suger in sval luft från golvnivå, värmer den i fångaren, och blåser in den i rummets övre del.
Kan man inte skippa fläkten i LSF'en och suga luft genom den mha ordinarie frånluftsfläkt?
Citat från: Rickard skrivet 04 maj 2010, 09:40:37I ett litet självdragsvetilerat hus skulle jag inte våga chansa i alla fall.Av vilken anledning värmer de inte rumsluften via från/tilluft ventiler istället, det skulle ju bli ännu effektivare för att värma huset, även om solfångarens verkningsgrad blir lägre när den arbetar med högre inkommande temp på luften?Alltså att den suger in sval luft från golvnivå, värmer den i fångaren, och blåser in den i rummets övre del.Självklart kan man köra en LSF på det sättet, men man sänker verkningsgraden och tappar "friskluftsgrejen" på det sättet.. Men man slipper garanterat oroa sig för ev övertryck, men man får vara observant på att det inte är många LSF på marknaden som har den möjligheten!Samtidigt ska man tänka på att oftast har ett självdragshus mycket bra ventilation/undertryck under den kalla årstiden!Mvh. Johan
Såg du mitt PM?