Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderingar pÃ¥ typ av installation  (läst 2278 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skaten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Funderingar på typ av installation
« skrivet: 01 maj 2010, 12:25:16 »
Hej!

Jag funderar på att byta ut pellets mot bergvärme, och kanske kompletera med solvärme. Huset är 1 1/2 plan med källare, 108m2 utvändigt, byggt 1951. Vi har gjort av med 6 ton pellets och 6-7m3 ved i kaminen per år. Värmer med det även garaget på 65m2, via en 35 meter lång kulvert. Om solpaneler blir av tänkte jag ha dem på garagetaket då det taket ligger bra till. Pannan är från 1965 och sitter i källaren på huset. Kulverten är två 28mm rör. Frågan blir då hur man tekniskt ska genomföra detta. Huset är beläget några mil söder om umeå vid havet.

Tacksam för förslag!

Skaten

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Funderingar på typ av installation
« Svar #1 skrivet: 01 maj 2010, 14:34:05 »

Hej!

Jag funderar på att byta ut pellets mot bergvärme, och kanske kompletera med solvärme. Huset är 1 1/2 plan med källare, 108m2 utvändigt, byggt 1951. Vi har gjort av med 6 ton pellets och 6-7m3 ved i kaminen per år. Värmer med det även garaget på 65m2, via en 35 meter lång kulvert. Om solpaneler blir av tänkte jag ha dem på garagetaket då det taket ligger bra till. Pannan är från 1965 och sitter i källaren på huset. Kulverten är två 28mm rör. Frågan blir då hur man tekniskt ska genomföra detta. Huset är beläget några mil söder om umeå vid havet.

Tacksam för förslag!

Skaten

Det funkar inte. Du behöver en kulvert med fyra rör.

Även om du har fyra rör, sÃ¥ blir värmeförlusterna för stora d.v.s. inladdad solenergi, förluster i kulvert och  jämförelse med värmepumpsproducerat varmvatten ger ingen ekonomisk förutsättning. 

Solenergi hade passat bättre tillsammans med pellets, genom att värmepumper ändå hämtar hem gratisenergi.


Utloggad Skaten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar på typ av installation
« Svar #2 skrivet: 01 maj 2010, 21:32:15 »
ok, tack för svaret.

Skaten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!