Jag lyckades skriva i fel forum, ursäkta!
Hej! I dag blev köpet klart och hustrun och jag svävar på moln
Huset är ett tvåplans (75+45) byggt 1958 med tillbyggnad 1976. Samtidigt som tillbyggnaden gjordes tilläggsisolerades huset. Det har använts som permanentboende fram tills nu. Vi räknar med att vara där under hela året (kanske 2 helger mån, hela sommaren).
Det finns en kombipanna från 1993 installerad och den fungerar som den ska. När huset användes som permanenthus gick det 3 kbk olja per år, men då hade också ägaren det väldigt varmt inomhus (ca 25 grader enligt uppgift).
Vi är intresserade av att byta till ett nyare värmesystem, eftersom det finns vattenradiatorer så verkar en luft/vattenpump ett bra val. Planlösningen är inte öppen så luft/luft verkar inte vara ett bra alternativ.
Tänker vi rätt? Eller ska vi behålla den befintliga pannan och fortsätta med olja? Vad skulle ni göra?
Jag har tittat på CTC, IVT och ska ta kontakt med den lokala Thermialeverantören. Priserna verkar inte skilja så mycket och jag undrar om det är något system som har några särskilda fördelar eller kräver mindre underhåll?
Tacksam för råd!
Mvh Henrik & Cia