0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ett konkret testkörningsfall: Låt Avlufttemp vara -2 grader och övriga parametrar oförändrade. (Möjligtvis ett orimligt fall för den tilltänkta pumptypen men detta borde inte spela någon roll för testet av den bakomliggande beräkningsmodellen.)Man kan då utläsa:Energinnehåll i frånluft: 1320 WÅtervinning: 1650 WFör mej är konstigt att det återvunna värdet är högre än energiinnehållet.
Citat från: BjornH skrivet 30 april 2010, 21:19:36Ett konkret testkörningsfall: Låt Avlufttemp vara -2 grader och övriga parametrar oförändrade. (Möjligtvis ett orimligt fall för den tilltänkta pumptypen men detta borde inte spela någon roll för testet av den bakomliggande beräkningsmodellen.)Man kan då utläsa:Energinnehåll i frånluft: 1320 WÅtervinning: 1650 WFör mej är konstigt att det återvunna värdet är högre än energiinnehållet. Bra observation. Men det är rätt eftersom det är diffen mellan ute och inne som återvinns, altså 32 ºC (i exemplet jag ser). Rumsluften är ju inte så varm. Inget en 2kw-pump klarar men väl en cz eller stor-nibe.
Jag bifogar blad som visar hur jag brukar tänka. Vad jag kan se ligger detta i linje med den senaste uppdateringen av svartöra.
Kul att se din kalkyl Björn. Speciellt då jag också har en 360P i ett hus med torpargrund. När man använder kalkylen för att fundera på hur mycket man ska ventilera så bör man väl ta hänsyn till max-effekten på pannan? Är det inte 2,5kW man kan få ut av en 360p utan elpatron? Jag lade in mina värden och hamnade på en effektbalans vid 2 graders utetemp. Över 2 grader så kan jag alltså öka min ventilation tills jag får ut max-effekt av pumpen för bästa ekonomi. Men om jag ökar mer än så så borde väl kalkylen bli negativ igen? Finns det förresten något diagram på hur effekten från en 360p förändras vid olika luftflöden? Jag trodde inte att skillnaden var så stor så länge den fick de 31 l/s som är det minsta flöde den behöver enligt manualen.