Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad gäller för AC i bil?  (läst 19153 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #30 skrivet: 27 april 2010, 20:28:19 »
Gasol kan bestå av både Propan och Butan i olika blandningsförhållanden. Normalt är 95% Propan och 5% Butan.

Det konstiga är väl snarare varför vissa kallar det för Propan när det inte är ren propan...

Borde ha anat att någon skulle påpeka det. Men det är helt rätt. I södra Europa är det ännu mer butan.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #31 skrivet: 27 april 2010, 20:40:12 »
Gasol kan bestå av både Propan och Butan i olika blandningsförhållanden. Normalt är 95% Propan och 5% Butan.

Det konstiga är väl snarare varför vissa kallar det för Propan när det inte är ren propan...

Borde ha anat att någon skulle påpeka det. Men det är helt rätt. I södra Europa är det ännu mer butan.
och om vi ska anknyta till ämnet så fungerar det utmärkt att fylla en bil AC med gasol, den ska dock inte innehålla mer än 40% butan.
ren propan ger lite för höga tryck. finns studier från USA som visar på att en blandning av 70%propan och 30% ISObutan (ej samma som butan) ger en vesäntlig energibesparing, det går åt mindre kraft att driva kompressorn vid samma kyleffekt. när R134a fasas ut så kommer nog HC-gaserna mer på sikt.
« Senast ändrad: 27 april 2010, 20:42:28 av Oskar P. »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #32 skrivet: 29 april 2010, 14:22:28 »
Avrapportering:

(Jag)
- Hur gör vi nu med reparationen av AC:n, skall ni eller jag stå för detta nu när garantin har gått ut?

(verkstan)
- Jag blev arg på dig när du i måndags anklagade oss för att agera oseriöst, ville säga det åt dig mellan fyra ögon, och därför säger jag det nu på en gång, tycker inte att du har någon anledning att anklaga oss för något sådant.

(Jag)
- OK, ja, jag såg det, men du måste förstå mig också, bilverkstadsbraschen har ju inte direkt världens bästa rykte, och jag är naturligvis orolig för att detta skall kosta mig typ 10 000 kr för att ni tillfällit fixat problemet inder garantitiden, och nu är garantitiden slut sedan mer än 1 år?

(Verkstan)
- Du behövde ju inte betala nåt sist, och vi har inte för avsikt att du skall behöva betala nåt nu heller.

(Jag)
- Så du menar att garantin fortfarande gäller, efter drygt 4 år?

(Verkstan)
- Ja, vi har för avsikt att du inte skall behöva betala nåt för detta, men vi måste ju först se vad felet är innan vi kan säga säkert, det kan ju vara nåt relä eller liknande som är trasigt.

(Jag)
- Det låter ju mycket bra, och som du kanske minns har jag varit mycket nöjd med era tidigare insatser, och även gett er beröm för på det sätt som ni agerar.

(Verkstan)
- Ja, det det vet jag att du har gjort.

Efter att detta var utrett fick jag naturligvis tillbaka mitt förtroende för verkstan, och gav dem i uppdrag att fixa andra småsaker som jag skulle kunnat gjort själv (justera några plastlister bland annat)
De hade bilen inne i tre timmar, och gjorde oljebyte, filterbyte, fixade listerna samt:

Körde med sniffern på AC-systemet, utan att hitta nån läcka (var tydligen väldigt lite gas kvar)
Vacuumsög, fyllde och läcksökte igen, även nu utan att hitta nåt läckage.
De har tillsatt spårämne (Gjordes av någon anledning inte förra gången) så framöver kommer de att kunna se var det lcäker - och ÅTGÄRDA felet.

På min fråga om garantin fortfarande gäller om det skulle dröja till nästa vår fick jag ett ja till svar.

Kostnad för ovanstående (3 timmars jobb + olja + filter) blev 1200 kr inkl moms.

Kan inte säga annat än att jag är nöjd.  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #33 skrivet: 29 april 2010, 20:41:00 »
För övrigt kan jag informera att farsan (som kombatterande en hel del med Rickard härom åren) har en excellent sida om hemmek med bil-AC.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #34 skrivet: 29 april 2010, 20:57:09 »

 Ja det var ju roligt att höra Richard att verkstaden ändå försöker bjuda till lite extra fastän fabriksgarantin gått ut .  Thumbsup
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #35 skrivet: 29 april 2010, 22:30:17 »
Skönt att alla (?) är nöjda.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Blaser

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #36 skrivet: 30 april 2010, 11:43:27 »
För övrigt kan jag informera att farsan (som kombatterande en hel del med Rickard härom åren) har en excellent sida om hemmek med bil-AC.


Kan du inte skicka länken på den, intressant ämne.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #37 skrivet: 30 april 2010, 14:25:25 »
För övrigt kan jag informera att farsan (som kombatterande en hel del med Rickard härom åren) har en excellent sida om hemmek med bil-AC.


Kan du inte skicka länken på den, intressant ämne.

http://fam-bjork.se/citroen/AC/index.html

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #38 skrivet: 01 maj 2010, 21:05:58 »
Det går framåt även på bilsidans kylanläggningar, även om de nya med koldioxidfyllning kom för ett antal år sedan.
http://www.denso.co.jp/motorshow/2003/en/presskit/product_electric/index.html
DENSO has developed and applied the world's first CO2 car air conditioning system using CO2 as refrigerant for Toyota's fuel cell hybrid vehicle launched last December. Through products like these, DENSO continues to lead the 21st century in the creation of comfortable vehicle environments.

Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #39 skrivet: 01 maj 2010, 23:02:52 »
jag undrar hur väl det fungerar med CO2 anläggningar i bilar som ska gå i tropiskt klimat, kritiska punkten på CO2 ligger på +31 ºC så det ska inte mycket till innan det inte går att kondensera gasen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #40 skrivet: 02 maj 2010, 07:37:47 »
jag undrar hur väl det fungerar med CO2 anläggningar i bilar som ska gå i tropiskt klimat, kritiska punkten på CO2 ligger på +31 ºC så det ska inte mycket till innan det inte går att kondensera gasen.

I Sanyos CO2-VP så värms varmvattnet till mellan +50 ºC och +60 ºC. Det innebär att gasen är superkritisk när den värmer varmvattnet. Tydligen så funkar det också fast det inte blir nån fasövergång.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!