Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad gäller för AC i bil?  (läst 19158 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hokanp

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt från Kinapumpar
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #15 skrivet: 26 april 2010, 19:32:03 »

Ring runt lite hos de olika kylreperatörerna. Jag hade sjäkv en ACC som slutade att fungera på årets varmaste dag fiR: Den var helt tom. Han fyllde den med nitrogen, tror jag det var, och sedan hittade han läckan snabbt. Det var kondensorn som hade spruckit. Det och rör är vanliga fel. Slutade på 7500:- inkl. torkfiler och 2 slangar. Han gjorde ett mycket bra arbete. På en akt. verkstad hade det slutat på 15000:-
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #16 skrivet: 26 april 2010, 21:39:14 »
Karma.
Ofta är det bäst att släppa eländet, betala och bli smartare nästa gång istället.
Det blir så mycket negativ energi annars. Ju mer man får med de där tomtarna att göra.

De få hantverkare/verkstäder där man verkligen vet att de kommer att göra det de ska, de måste man vara rädd om, ty de är värda guld.
De tycks bli färre och färre med åren?

Citera
hade alla byggt AC-system (och bilar med för den delen) som jänkarna gjorde på 50/60 talet så hade läckage inte vart lika stora problem som det nu är. men tyvärr, slit&släng verkar miljövänligare

japanerna har väl fattat det där, och skrotar/exporterar alla bilar med mer än några få år på nacken

Citera
På en akt. verkstad hade det slutat på 15000:-

E de inte utroligt vad vi är beredda att pröjsa för lite kyla de enstaka dagar som det är varmt i Svedala?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #17 skrivet: 26 april 2010, 21:46:11 »


E de inte utroligt vad vi är beredda att pröjsa för lite kyla de enstaka dagar som det är varmt i Svedala?
AC är guld värt, har man en gång vant sig går det inte va utan, jag fick konvertera min från R12 och passade då på att byta kondensor, kompressor, slangar och torkfilter bara för att få rubbet nytt och fräscht i samband med konverteringen (och för att slippa använda esterolja och istället köra med PAG)
det gick på ca 9.000 i delar trots att jag köpte delarna i USA och gjorde jobbet själv, vågar inte tänka på vad det skulle kostat på verkstad, 30-40k?

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #18 skrivet: 26 april 2010, 23:00:38 »
Här har du lyckats trycka på en punkt som jag har ansett länge.Varför släpper inte märkesverkstäder ifrån sig jobben med aircondition? ,så fort det handlar om jobb med köldmediakretsen så blir det problem.
Om dom gjorde jobbet för två år sen så borde dom för det första ha upprättat en kontrollrapport där det tydligt ska framgå vad som är gjort.Dom borde också ha provtryckt den med nitrogen (kemisk).Sen är det ju faktiskt så att den kan ha hållit trycket och ja då får man fylla den.Det är också brukligt att man skjuter in spectra ,det gör alla seriösa ac-verkstäder idag utom VAG för där anser man utan belägg att spectra skadar kompressorn.Det man inte fattat där är att köra omkring med för lite köldmedium i ac:n det är det som skadar kompressorn.Men hursomhelst så skulle du åkt tillbaka efter en månad och bett dom lysa igenom systemet , då hade dom garanterat hittat läckan.Arbetet och matrialet får du stå för , det skulle du ju fått göra i första läget ändå men fyllningen måste gå på arb-garantin alternativt att allt går på garantin.Eftersom jag själv är i branchen så vet jag att vissa bilmärken har andra garantier när det gäller AC:n så kolla gärna igenom garantivillkoren.
När det gäller elektronisk läcksökare kan jag med 20 års erfarenhet med ac i bilar påstå att en mer hysteriskt hjälpmedel sällan funnits.Jag själv använder aldrig en sådan för att hitta läckorna.Sjunker trycket vid tryckprovningen så har jag aldrig hitills misslyckats att hitta läckan med hjälp av nitrogen och läckspray.Till sist så vill jag ge er ett tips därute ,blir det fel på ac:n lämna in den till någon som har specialiserat sig på ac i fordon.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #19 skrivet: 27 april 2010, 05:10:58 »
Varför använder man inte det vedertagna namnet på kväve utan det engelska namnet nitrogen?

Jag har sett detta även för däckverkstäder som vill spöa av kunderna lite extra och fylla däcken med kväve, fast kallar det Nitrogen. Hokus pokus-faktorn?

Jag har sett andra exempel här när folk pratar om natriumlampor som "sodiumlampor", urrk.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad hokanp

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt från Kinapumpar
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #20 skrivet: 27 april 2010, 05:25:53 »
Varför använder man inte det vedertagna namnet på kväve utan det engelska namnet nitrogen?

Jag har sett detta även för däckverkstäder som vill spöa av kunderna lite extra och fylla däcken med kväve, fast kallar det Nitrogen. Hokus pokus-faktorn?

Jag har sett andra exempel här när folk pratar om natriumlampor som "sodiumlampor", urrk.
Ämnet heter kväve men i den formen som det används i kallas för nitrogen eller oxygen eller kvävgas eller syrgas detta då det är i bindningen N2 O2 ...Precis som ozon  O3
« Senast ändrad: 27 april 2010, 05:27:27 av hokanp »
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #21 skrivet: 27 april 2010, 07:13:26 »
Det svenska namnet är kväve (för dess eldkvävande egenskap när man upptäckte gasen på 1800talet eller som man sa då "skämd luft"  ;D)

Det internationella namnet är fortfarande Nitrogen.

Samma gäller för syre (syrgas) vilket har det internationella namnet Oxygen som betyder syrabildare eftersom man trodde att alla syror innehöll denna gas.

Vidare kan vi titta på en av de mångas ögon så farliga gasen CO2 som släpps ut från tex.bilar denna gas benäms också för koldioxid när vi andas ut den samt kolsyra när den innesluts i en vätska (genom tex.jäsning vid framställning av öl)

Så kontentan är att "kärt barn har många namn"
 :)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #22 skrivet: 27 april 2010, 07:48:55 »
Varför använder man inte det vedertagna namnet på kväve utan det engelska namnet nitrogen?

Jag har sett detta även för däckverkstäder som vill spöa av kunderna lite extra och fylla däcken med kväve, fast kallar det Nitrogen. Hokus pokus-faktorn?

Jag har sett andra exempel här när folk pratar om natriumlampor som "sodiumlampor", urrk.
Ämnet heter kväve men i den formen som det används i kallas för nitrogen eller oxygen eller kvävgas eller syrgas detta då det är i bindningen N2 O2 ...Precis som ozon  O3

N2 i gasform heter fortfarande kvävgas på svenska, O2 heter syrgas, H2 heter vätgas. Att många andra språk använder Nitrogen, Oxygen, Hydrogen gör det inte rättare på svenska. Det är som om man skulle börja använda inch i stället för tum på svenska.

Prova att leta efter Nitrogen eller Hydrogen i SAOB.  :,v( Oxygen ger faktiskt träff, även om det står att det knappast används numera i svenskan.

Tyvärr är det väl ytterligare ett exempel på det språkliga förfallet i samhället. Jag är född 1955 och jag är ingen språkexpert, men när man ser hur svenskan misshandlas idag undrar man om det inte vore lika bra att begrava den och gå över till Engelska. Tyvärr är väl de kunskaperna ännu sämre...
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #23 skrivet: 27 april 2010, 09:09:09 »
Ni får nog skylla på gasindustrin. Där används benämningarna nitrogen och oxygen genomgående i stället för kväve och syre när man talar om gaserna som de saluförda produkterna. Inom AGA var det en sällsynthet om man hörde de svenska namnen även när man talade om gaserna som kemiska ämnen. Säkert är det fortfarande så.

Språkligt förfall kan diskuteras. Ser det mer som att man säger gasol i stället för propan.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #24 skrivet: 27 april 2010, 09:13:49 »
Ni får nog skylla på gasindustrin. Där används benämningarna nitrogen och oxygen genomgående i stället för kväve och syre när man talar om gaserna som de saluförda produkterna. Inom AGA var det en sällsynthet om man hörde de svenska namnen även när man talade om gaserna som kemiska ämnen. Säkert är det fortfarande så.

Språkligt förfall kan diskuteras. Ser det mer som att man säger gasol i stället för propan.

Gasol kan bestå av både Propan och Butan i olika blandningsförhållanden. Normalt är 95% Propan och 5% Butan.

Det konstiga är väl snarare varför vissa kallar det för Propan när det inte är ren propan...
« Senast ändrad: 27 april 2010, 09:16:36 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #25 skrivet: 27 april 2010, 14:46:36 »
Lånar denna tråd en aning. Kan man skarva och kona om ett rör på bilen eller laga läckan på annat sätt. Jag har ett rör som läcker på mitten och det sitter fast så gängen på kondensorn troligen kommer gå sönder när man tar loss röret. Det sa iallafall dom på verkstaden när dom läcksökte. Så då kom jag på att man kanske kunde skarva sig förbi den del av röret som läcker genom att kona röret och ersätta den bit som rostat sönder. Men det kanske inte går. Vidare, kan man isåfall blanda koppar med det galvade röret som sitter där nu???
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad lången

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #26 skrivet: 27 april 2010, 15:04:43 »
Vet inget om AC, mer än att det sägs att man bör kolla upp AC varet annat år, använda den på vintern för att köra igenom den med jämna mellan rum.
Detta tips fick jag när jag kom med min bil till servicen, klagade på att ingen kyla kom in i kupen
varvid dom kopplade till en maskin som justerade bytte gas och läcksökte, efter ca 45 min var det fixat.
Åkte tillbaka nästkommande vår samma problem, dom gjorde samma sak, frågade om det var fixat, och i fråga satte om det inte var någon läcka, det kunde dom inte svara på då deras data sagt ok vilket jag kommenterade med att den gjorde 8-9 månader tidigare, tyckte inte att jag ville betala för något som inte funkade mer än några månader, tog bilen till Volvo kostade några hundra mer men funkar efter 3år.

Nä jerko det går inte att blanda koppar och galv det blir galvaniska strömmar och rostar sönder på noll tid...
« Senast ändrad: 27 april 2010, 15:08:22 av lången »
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #27 skrivet: 27 april 2010, 15:09:51 »
Vet inget om AC, mer än att det sägs att man bör kolla upp AC varet annat år, använda den på vintern för att köra igenom den med jämna mellan rum.
Detta tips fick jag när jag kom med min bil till servicen, klagade på att ingen kyla kom in i kupen
varvid dom kopplade till en maskin som justerade bytte gas och läcksökte, efter ca 45 min var det fixat.
Åkte tillbaka nästkommande vår samma problem, dom gjorde samma sak, frågade om det var fixat, och i fråga satte om det inte var någon läcka, det kunde dom inte svara på då deras data sagt ok vilket jag kommenterade med att den gjorde 8-9 månader tidigare, tyckte inte att jag ville betala för något som inte funkade mer än några månader, tog bilen till Volvo kostade några hundra mer men funkar efter 3år.

Nä jerko det går inte att blanda koppar och galv det blir galvaniska strömmar och rostar sönder på noll tid...

Att fylla på en tom AC och ta betalt för det som en reparation är ju rent lurendrejeri och borde anmälas  fiR:
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lången

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #28 skrivet: 27 april 2010, 15:36:51 »
Ok purjo_ det är ju svårt att bevisa och lappen jag fick visade på att det var Ok, vid andra besöket fick dom inget betalt, men det funkade inte så det blev ingen diskussion, trots att allt var OK enligt apparaten (datorn)
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad gäller för AC i bil?
« Svar #29 skrivet: 27 april 2010, 15:40:58 »
Ok purjo_ det är ju svårt att bevisa och lappen jag fick visade på att det var Ok, vid andra besöket fick dom inget betalt, men det funkade inte så det blev ingen diskussion, trots att allt var OK enligt apparaten (datorn)

Mitt svar var mer generellt...
Det verkar vara många som har råkat ut för samma sak - När AC'n är tom så fyller verkstaden på den och tycker att dom har löst problemet. Självklart visar datorn att allt är OK när systemet är nyfyllt.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!