0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hade alla byggt AC-system (och bilar med för den delen) som jänkarna gjorde på 50/60 talet så hade läckage inte vart lika stora problem som det nu är. men tyvärr, slit&släng verkar miljövänligare
På en akt. verkstad hade det slutat på 15000:-
E de inte utroligt vad vi är beredda att pröjsa för lite kyla de enstaka dagar som det är varmt i Svedala?
Varför använder man inte det vedertagna namnet på kväve utan det engelska namnet nitrogen?Jag har sett detta även för däckverkstäder som vill spöa av kunderna lite extra och fylla däcken med kväve, fast kallar det Nitrogen. Hokus pokus-faktorn?Jag har sett andra exempel här när folk pratar om natriumlampor som "sodiumlampor", urrk.
Citat från: tipo874 skrivet 27 april 2010, 05:10:58Varför använder man inte det vedertagna namnet på kväve utan det engelska namnet nitrogen?Jag har sett detta även för däckverkstäder som vill spöa av kunderna lite extra och fylla däcken med kväve, fast kallar det Nitrogen. Hokus pokus-faktorn?Jag har sett andra exempel här när folk pratar om natriumlampor som "sodiumlampor", urrk. Ämnet heter kväve men i den formen som det används i kallas för nitrogen eller oxygen eller kvävgas eller syrgas detta då det är i bindningen N2 O2 ...Precis som ozon O3
Ni får nog skylla på gasindustrin. Där används benämningarna nitrogen och oxygen genomgående i stället för kväve och syre när man talar om gaserna som de saluförda produkterna. Inom AGA var det en sällsynthet om man hörde de svenska namnen även när man talade om gaserna som kemiska ämnen. Säkert är det fortfarande så. Språkligt förfall kan diskuteras. Ser det mer som att man säger gasol i stället för propan.
Vet inget om AC, mer än att det sägs att man bör kolla upp AC varet annat år, använda den på vintern för att köra igenom den med jämna mellan rum.Detta tips fick jag när jag kom med min bil till servicen, klagade på att ingen kyla kom in i kupenvarvid dom kopplade till en maskin som justerade bytte gas och läcksökte, efter ca 45 min var det fixat.Åkte tillbaka nästkommande vår samma problem, dom gjorde samma sak, frågade om det var fixat, och i fråga satte om det inte var någon läcka, det kunde dom inte svara på då deras data sagt ok vilket jag kommenterade med att den gjorde 8-9 månader tidigare, tyckte inte att jag ville betala för något som inte funkade mer än några månader, tog bilen till Volvo kostade några hundra mer men funkar efter 3år.Nä jerko det går inte att blanda koppar och galv det blir galvaniska strömmar och rostar sönder på noll tid...
Ok purjo_ det är ju svårt att bevisa och lappen jag fick visade på att det var Ok, vid andra besöket fick dom inget betalt, men det funkade inte så det blev ingen diskussion, trots att allt var OK enligt apparaten (datorn)