0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Jag behöver lite hjälp från detta eminenta forum, har sökt men inte riktigt hitta någon lösning i tidigare trådar.Lite fakta om installationen först. Huset ligger utanför Umeå, byggt 1982, ett tvåvånings kedjehus utan källare, ca 60 kvm per våning och ena gaveln utan grannar. Pumpen är dockad mot elpanna Nibe EVC 240. Installerade pumpen i november 2009 och det har fungerat utan större problem fram tills nu. På elpannan har jag värmekurva 7 med 0 förskjutning.Jag har problem med min Nibe F2025 nu när det börjar bli varmare ute. Har kommit hem några gånger från jobbet och sett att den stannat och gett felkod s16 - korta drifttider. Nu idag har jag haft tid att kolla lite mer på på den och sett att den först stannar pga hög framledning - s14. Efter tredje gången stannar den med felkod 16 - korta drifttider. Temperaturen ute enligt F2025 visar 18 grader, vilket kan stämma då det är mot en västervägg. Jag noterade idag att när den satte igång efter att jag nollställt pumpen så steg T2 - framledningstemp väldigt fort. Från ca 45 grader till 57 på ca en minut och sen stannade pumpen. Det konstiga är att panntemperaturen vid detta tillfälle var 48 grader så var kom det 57 gradiga vattnet från? Finns det någon klok som har någon ide om vad detta kan bero på och hur jag ska åtgärda detta?Med hopp om hjälp, ovecla
Ok tack för tipset Thumbsup, ska testa att ställa upp cirkpumpen ett snäpp och kolla smutsfiltret. Återkommer med resultat av denna åtgärd. Har också upptäckt att delta t ligger för högt. Värden från idag första kollen:T1 5,8T2 57,5T3 42,9Framledning 31Delta t 14,6Andra kollenT1 7,8T2 57,5T3 42,2Framledning 29Delta t 15,3Visst blir delta t alldeles för högt, kommer det att sjunka om jag höjer cirkpumpen. Har funderat på detta tidigare men inte kommit fram till vilken effekt det skulle ge. Instruktionsboken till 2025:an skulle kunna vara lite fylligare när man vill vara inne och pula lite själv.Mvh Ove
Hej,Smuts filtret ser ut som på den bifogade bilden.mvh emwgrni
vad har du för stopptempratur inställd?kolla så du har det deltat vid aktuell utetemp som bruksanvisningen säger har du för högt delta så händer dettasen har du start och stoppdifferansen vad har du för temp där