Hej allihopa!
Jag har nyligen fått en Toshiba LLVP installerad. Jag ville bara tipsa om ett enkelt sätt att styra pumpen så att den t.ex. höjer och sänker temperaturen eller fläkthastigheten vissa tider.
Till TV:n har jag en digitalbox av märket Force. Den har en inbyggd IR-sändare (IR-blast). Den används till att styra t.ex. en videobandspelare. Vitsen är att man kan programmera boxen för att spela in ett program en viss tid. Boxen skickar då en IR-signal till videon och startar och stoppar inspelningen. Boxens IR-sändare programmeras med videons fjärrkontroll. Fråga mig inte varför denna funktion finns. Alla videobandspelare har väl inspelningstimer?
Hur som helst, det går att programmera boxens "IR-blast" med kommandon från värmepumpens fjärrkontroll. Boxen kan egentligen bara lära sig "start" och "stopp", så jag kan bara lagra två olika inställningar för pumpen.
Antag att jag vill höja fläkthastigheten till max och sänka temperaturen när jag inte är hemma.
Jag programmerar in 20 grader, max fläkt som "start" i boxen
Jag programmerar in 22 grader, aut. fläkt som "stop" i boxen.
Sedan ställer jag in boxens timer för inspelning, vardagar mellan kl. 08:00 och 16:00. När inspelningen skall starta skickar boxen det inprogrammerade startkommandot via sin IR-port. Signalen är kraftig och når längre än den vanliga fjärrkontrollen. På eftermiddagen skickar boxen ut stoppkommandot och pumpen återgår till "normalt" läge.
Man kan ju diskutera nödvändigheten i detta, men det är ju ett enkelt alternativ för dem som inte är nöjd med timerfunktionen som finns i den vanliga fjärrkontrollen. I Boxen kan jag lägga in flera olika tider och veckodagar, men tyvärr bara två olika inställningar för pumpen.
/Amatör-Micke