0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Undrar hur det går - blir ju lite nervös då vårt nybygge startat precis och det är en Nibe 640 som ingår... Mvh Jonas
Om det skulle behövas varmare vatten än 50 ºC till att värma huset så tror jag att elpatron fixar detta. Sen behöver du välja en kurva som fixar att hålla värmen uppe, helt enkelt öka kurvan om det blir kallt uppe. Men avvakta med detta till vintern.Fast hade du ställt en fråga här innan värmesystemet dimensionerades så hade du fått rådet att överdimensionera radiatorerna uppe. Som det är nu så kommer du kanske behöva shunta ner temperaturen i golvvärmen.
Citat från: JonasiGbg skrivet 17 maj 2010, 13:23:35Undrar hur det går - blir ju lite nervös då vårt nybygge startat precis och det är en Nibe 640 som ingår... Mvh JonasJa... allt är fortfarande under utredning... Ingen tycks hitta vad den begränsade mängden varmvatten beror på, ännu iaf... En annan tveksamhet jag har kring just denna pump är möjligheter till temperaturreglering på övre seprektive bottenplan. Bottenvåning har vi golvvärme och so far so good, men vi har svårt att få upp tempereaturen på övervåningen där vi har radiatorer. Vattenberedaren på denna pump håller enligt displayen en temp på mellan 49 och 51 grader, när pumpen är i princip fulladdad. Ett lågtemp.radiatorsystem bygger på, vad jag förstår en framlednignstemp på 55 grader den kallaste dagen. Hur går detta ihop med att vi aldrig kommer över 51 grader enligt displayen? Kan det vara därför vi har problem med att få upp värmen på övervåningen? Kan någon förklara? När vi kollar en fulladdad pump via köskranen blir det 47 gradigt vatten, går ej att få varmare. Vi har ingen temp.begränsning på kökskran? Är det detta vatten, alltså denna temp, som går in i värmesystemet? I så fall är det ju för kallt för att hålla värmen när det är riktigt kallt ute...
Men varför har jag bara 46-47 grader i kranen, utan tempbegränsning, när pumpen är fulladdad?