Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinera bergvärme med frånluftåtervinning ?  (läst 22316 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Kombinera bergvärme med frånluftåtervinning ?
« Svar #15 skrivet: 03 maj 2010, 15:04:11 »

Sommartid leds värme ut från borrhålet och vintertid in mot det. På något avstånd från borrhålet finns alltså en zon där det aldrig under året blir något nettoflöde av värme ut från borrhålet. Det är så jag ser det.

Jag också.

Citera
Man måsta ta hänsyn till minskningen av inflödet av värme

Ja, absolut.

Jag skrev tidigare att "Speciellt om villaägaren blir drabbad av en bergborrande granne." som då avsåg en granne som skaffar sig ett utjämningsområde som inkräktar på den egna utjämningsområdet. Genom att man återladdar energi, blir utjämningsområdet mindre, och tillåter grannen större ytrymme utan att skapa termisk influens på det egna energilagret.

Citera
Det är inte antalet kWh/år som bestämmer köldbärartemperaturen utan effektuttaget under den senaste tiden.

Om varmvattenbehovet under sommaren är 15 kWh/dygn, så hämtas 10 kWh/dygn från borran. VBX tillför borran totalt 29 kWh/dygn d.v.s. återladdningen sker med 19 kWh/dygn.

En 95 meter borra har en volym i borrcentrum om 1,5 m³ minus kollektor 0,24 m³. Med 19 kWh värmer du 1,26 m³ vatten 13°.

Jag angav att VBX höjer inkommande brine 1° över ostört berg, som i sin tur ska jämföras med alternativet utan VBX 1° under ostört berg. Kan hända att 1° över ostört berg är lite för lite.

Citera
Jag har fortfarande inte sett en lönsamhetskalkyl för en värmeåtervinningsenhet

Lönsamhetskalkyl?

När jag besökte fabriken i Katrineholm för en tvådagars utbildning/produktpresentation, så presenterades VBX för:
*Som komplement vid produktbyte till en värmepump med högre verkningsgrad.
*För en 11-14 kW:s pump som då klarar sig med en borra.
*När en borra inte kan borras till önskat djup.
*Vid installerad kompaktkollektor.

Jag har presenterat exempelhuset i Sundsvall, med alternativ kort borra med VBX samt en längre borra utan VBX. Jag har vid ett tillfälle skrivit att VBX ger positivt kassaflöde om första årets brinetemperatur kan hållas över en längre tid.

Genom att du anser att det inte finns ekonomi eller andra positiva egenskaper med VBX, så är det tacksamt om du redovisar fakta runt detta.



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Kombinera bergvärme med frånluftåtervinning ?
« Svar #16 skrivet: 07 maj 2010, 11:24:15 »
Jag har räknat på vilka temperaturer det blir i borrhål med eller utan VBX-enhet. Lexus antaganden har använts, dvs 154 meter aktivt borrhål utan VBX och 95 meter med VBX. VBX-enheten tillför köldbäraren 1 kW 5 månader per år och 1,8 kW resten av tiden. Jag anser att 1,8 kW är en för hög siffra då den förutsätter att hela luftmassan efter värmeväxlaren har en temperatur på +1 grad. Värmeväxlingen sker vad jag förstår delvis i korsström så den utgående luftens temperatur kommer att variera över växlaren. Vill man undvika att det frostar på vid köldbärarinloppet hamnar behöver man plusgrader på utgående luft där. Nibes värde på 1,6 kW vid 250 m3/h verkar mer realistiskt men 0,2 kW ändrar inget fundamentalt i mina kalkyler så jag har räknat med 1,8 kW.

Beräkningarna finns i det bifogade Exelarket som lär behöva lite förklaringar. Jag har räknat på anläggningar som tas i drift första juni och studerar en 5 årsperiod.

Värmebehovet är 25000 kWh/år och års-COP 3,33 vilket innebär att borrhålet alt. borrhål +VBX bidrar med 70 % av husets värmebehov, dvs 17500 kWh/år. Jag tog inte hänsyn till att värmepumpen kommer att ta något mer värme från berget pga bättre COP i VBX-fallet eftersom storleksordningen av temperaturhöjningen inte var känd innan beräkningarna gjordes. Värmepumpens behov av tillsatsel har antagits vara försumbart.

Fördelningen av värmebehovet över årets månader finns i cellerna E2:P2. Värmebehovet antas vara konstant under månaden då det blir enklast att räkna så. Det blir alltså språng vid månadsskiftena. Alla månader har 30 dagar i kalkylen.

Kolumn D visar hur temperaturen vid bergväggen i slutet av en månad har ändras när 1 kW tillförs kontinuerligt med början av månad 1. Efter t.ex. 28 månaders värmetillförsel är temperaturen 1,15 grader högre än i utgångsläget. Faktorn 0,11 i formeln är omskalad från mitt borrhål. Observera att det är förändringar i temperaturer vid bergväggen som kalkylerna avser. Det är inte köldbärartemperaturer då värmeöverföringsmotståndet i borrhål och slang tillkommer.
Rad 4 är inmatad effekt till borrhålet och blir alltså negativa värden eftersom man tar värme från borrhålet. -0,5 kW under juni-aug är vad varmvattnet kräver. Kolumn E visar temperaturändringen som ett uttag av 0,5 kW kontinuerligt skulle ge. Eftersom värmeuttaget är detsamma under juli och augusti blir det ingen ändring och således tomma kolumner. 

I september ökas effekten från -0,5 till – 0,7 kW då huset behöver värmas. Beräkningsmässigt får man lägga till ett ökat uttag på 0,2 kW eftersom den underliggande 0,5 kW pulsen från juni ligger kvar. Samma princip gäller för kommande månader. Det är differensen mellan månaderna som bestämmer temperaturvärdena i kolumnerna.

I kolum BM finns summan temperatursförändringarna för pulserna från alla månader och det är totala temperaturändringen från ostört berg vid start. Temperaturen är inte oväntat lägst i februari.

För 154 m hålet utan VBX kan man se att temperaturerna år 5 ligger i snitt 0,54 grader lägre än år 1 (cellerna BP53:BQ67). Det händer inte mycket mellan år 4 och 5 utan största förändringen  sker mellan år 1 och 2. 

Raderna 69-136 visar samma beräkning men med VBX-enhet och 95 meter aktivt borrhål. I och med att borrhålet är kortare blir faktorn i formeln för temperaturändringen (D77 och nedåt) 0,18.

Det bidrag som VBX-enheten ger till höjning av bergets temperatur (differensen mellan borrhålstempaturerna för 95 och 154 m hålen) finns i BP77 och nedåt. Effekten är störst under oktober då VBX-effekten ökar från 1 till 1,8 kW samtidigt som husets värmebehov fortfarande är lågt.

Jag har också beräknat den vägda temperaturhöjning som erhålls. Resultatet finns i BR125 och nedåt. VBX-enheten ökar temperaturen i borrhålet med 1,1 grader. BT123-BU136 visar temperaturskillnaden i borrhålet mellan år 1 och år 5. Temperatursänkningen år 5 är ungefär hälften av den för 154 m borran.


Är det så att VBX under sommaren lyckas höja tempen i borrcentrum 1° från grundvattentemp, istället för en 10 år gammal borra lämnar 1° lägre temp än grundvattentemp.....så är vinsten under sommaren 2°.

Vinsten sommartid är ungefär 1,5 grad efter 5 år. Men den största delen av värmen produceras vintertid när vinsten är mindre. Min beräkning av värmeförbrukningsvägd temperaturhöjning hos bergväggen ger 1,1 grads skillnad men då jag inte tog hänsyn till att värmeuttaget från berget ökar pga högre COP vid högre temperatur blir ökningen strax under 1 grad i stället. Temperaturökningen blir minst de månader elpriserna tenderar att vara som högst.

Citera
Jag angav att VBX höjer inkommande brine 1° över ostört berg, som i sin tur ska jämföras med alternativet utan VBX 1° under ostört berg. Kan hända att 1° över ostört berg är lite för lite.

Största höjningen år 5 i VBX-fallet över ostört berg är 0,41 grader i augusti. Medelvärdet över året är -1,11 grader.  Vad är det för kalkyl som ligger bakom påståendet att en VBX höjer inkommande brine över ostört berg med 1 grad?  Är det en medeltemperatur under året eller vad? Det är lite svårt att förstå att ett nettouttag av värme från ett borrhål kan höja temperaturen över bergets temperatur i utgångsläget.

Citera
Kan vi behålla första årets temperatur i borran under en längre tid, så har vi ett positivt kassaflöde gällande förtjänst/kostnad för VBX. Speciellt om villaägaren blir drabbad av en bergborrande granne.

”Kan vi behålla” är en förmodan som inte stämmer med min kalkyl. VBX-enheten förhindrar inte att borrhålstemperaturen sjunker över tiden. Temperaturen sjunker men långsammare än i borrhålet utan VBX. Skillnaden mellan temperatursänkningarna för borrhålen är strax under 0,3 grader efter 5 år och kommer förmodligen att stabilisera sig på 0,4 grader. Det är svårförståeligt att denna lilla skillnad skulle kunna ge ett positivt kassaflöde, ett påstående som görs utan några som helst fakta som stöder det.

En temperaturhöjning på 1 grad ger i det här fallet en minskad elförbrukning för värmepumpens kompressor med ca 250 kWh/år. Den siffran är vi överens om. Det betyder att merförbrukningen för VBX-enhetens fläkt och köldbärarpump får högst 29 W för att VBX:en driftkostnadmässigt skall kunna konkurrera. Fixaren tycker jag har en bra beskrivning över vad som gäller.

När man tittar på VBX så ser det lite olika ut beroende på hur långt norrut i landet man bor.
I Lexus exempel blir skillnaden ca: 60 meter i borrhålsdjup med eller utan VBX
Tar jag samma förbrukning i Stockholm hamnar skillnaden på 30 meter borrhål.
Så glömm inte bort att med ett väl tilltaget borrhål blir nyttan mindre med VBX
Fläktmotorn i VBX är idag ingen EC-motor vilket går att få i dagens kanal/FTX.
Bara fläktmotorn kan förbruka 700-800 kW/h/år mer än vad en EC-fläkt drar, dessutom finns
en cirkpump extra som kanske drar 400-500 kW/h/år.

Så själv är jag väldigt tveksam till VBX i Stockholmsområdet där jag är i farten.

Men vid gammla grunda borrhål och t.ex jordvärme kan det se helt annorlunda ut. Så tänk i genom noga förutsättningarna för VBX

Jag håller med om det vad Fixaren skriver även om storleksordningen på siffrorna kan diskuteras. Återvinningsenhetens fläkt måste dra mer el än en vanlig frånluftfläkt pga tryckfall i värmeväxlare, filter och extra kanaler. Nibes FLM30 har en köldbärarpump på nominellt 90 W men den drar säkert mindre än det. Allt tyder på att driftkostnaderna ökar med en VBX-enhet. 

Grannens borrhål kommer att påverka mitt borrhål lika mycket oberoende av om jag skaffar en värmåtervinningsenhet eller inte. Det här gör att problemet med grannars borrhål som ger låg köldbärartemperatur inte är annorlunda än låg köldbärartemperatur i allmänhet. I de flesta fall är det billigast att gilla läget. Det skall till mycket små tomter för att grannarnas borrhål skall ge drifttekniska problem (igenfruset borrhål t.ex.) som man måste göra något åt.

Jag är fortfarande mycket skeptisk till värmeåtervinningsenheter i kombination med bergvärme. Lexus’ argumentation startar med diskutabla förmodanden och antaganden som sedan på något oredovisat sätt leder till att en VBX är kostnadseffektiv. Även för det bästa tänkbara fallet, ett välisolerat nybygge långt norrut där markvärme inte är ett alternativ, har jag svårt att se att en VBX-enhet skulle vara ett självklart val.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Kombinera bergvärme med frånluftåtervinning ?
« Svar #17 skrivet: 08 maj 2010, 11:33:20 »

Det är fantastisk att du kan antyda att mina påstående är
argumentation startar med diskutabla förmodanden och antaganden
när du själv bara för några dagar sedan påstod att återladdning inte ger någonting.

Du skriver:
Citera
"1 kW tillförd effekt kommer att höja köldbärartemperaturen med ca 1,7 grader. Större höjning av köldbärartemperaturen sommartid går inte att få."

Citera
"Minskningen av pumpens elförbrukning sommartid med VBX-enheten blir alltså runt 16 kWh."

Citera
"Resten av den återvunna värmen, 1234 kWh, försvinner ut i berget.Att då tala om återvinning är att lägga en helt ny dimension i ordet återvinning."

Citera
"spelar det inte så stor roll hur mycket värme som tillförs borrhålet. Sen kan det diskuteras om värmen lämnar närområdet eller inte"

Citera
"Lämnar kylan närområdet? Om inte tillförd värme sommartid lämnar närområdet kommer inte heller tillförd kyla vintertid att lämna närområdet varför oron för att grannarnas borrhål skulle påverka det egna borrhålet är obefogad"

Nu har du skapat en excel-fil som tyder på att borran får högre temp, som i sin tur ger värmepumpen bättre verkningsgrad.

Jag blir besviken, att diskussionerna med dig hamnar på så låg nivå. Tidigare har de varit givande och intressanta.
Har även tidigare i flera inlägg, beskrivit min respekt för dina kunskaper.



Ska i alla fall svara och ge min syn dina påståenden.

När du skriver:
Citera
"som sedan på något oredovisat sätt leder till att en VBX är kostnadseffektiv"

så hänvisar du till mitt uttalande "så har vi ett positivt kassaflöde gällande förtjänst/kostnad för VBX".

Då räknar jag med att 60 meter borrhål och frånluftsfläkt med trafo, är typ 6 000 kr dyrare än VBX och kortare borra. Jag räknar med att temperaturen i borran är minst 2° högre sommartid efter 10 år. Jag räknar med att nettouttaget ur borran är 4 000 kWh/år med VBX, vilket gör att utjämningsområdet blir mindre.

Delar du upp 6 000 kr i 20 år, ger det 300 kr/år. Placerar du 6 000 kr på banken, så ger det några hundra till. Det tillsammans med effektivare kompressor bör ge ett positivt kassaflöde.

Vill villaägare installera bergkyla blir investeringen totalt 9 000 kr lägre.

Du skriver:
Citera
"Även för det bästa tänkbara fallet, ett välisolerat nybygge långt norrut där markvärme inte är ett alternativ"

Var går gränsen för jordvärme?

Är bergvärme ett alternativ långt norrut, då grungvattentempen är +1° d.v.s. för att få en vettig värmetransport i berget så måste borrcentrum sänkas till typ -5°? Då är det betydligt mindre risk att ha -5° i jordvärmeslangen.

Problemet med VBX är att den måste avfrosta, och FTX med roterande trumma blir grymt effektivare i jämförelse.


Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Kombinera bergvärme med frånluftåtervinning ?
« Svar #18 skrivet: 08 maj 2010, 16:42:57 »
I mina ögon sett är jag på lexus sida i den här diskussionen . jag är inte så duktig på skriva men min uppfattning är ett återladdande av källan alltid är gynsam .  vvs ingenjören som har varit min mentor  förespråkade återladdning tidigt.

Ett säkerställande av källan är aldrig fel.
Så Lexus  Thumbsup
c-c
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kombinera bergvärme med frånluftåtervinning ?
« Svar #19 skrivet: 09 maj 2010, 07:44:28 »
Måste också hålla med Lexus.  Han har öppnat mina ögon i ett tidigare skede. ;)

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kombinera bergvärme med frånluftåtervinning ?
« Svar #20 skrivet: 09 maj 2010, 08:18:23 »
Med VBX och naturkyla/frikyla så blir kalkylen ännu sämre för VBX och närmast katastrof för frikylan. a:gl
 
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Kombinera bergvärme med frånluftåtervinning ?
« Svar #21 skrivet: 09 maj 2010, 09:53:26 »

Med VBX och naturkyla/frikyla så blir kalkylen ännu sämre för VBX och närmast katastrof för frikylan. a:gl

Hur tänker du då?




Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kombinera bergvärme med frånluftåtervinning ?
« Svar #22 skrivet: 09 maj 2010, 10:26:59 »

Med VBX och naturkyla/frikyla så blir kalkylen ännu sämre för VBX och närmast katastrof för frikylan. a:gl

Hur tänker du då?

Med frikyla så tillförs värme ändå till berget och problemet i alla fall i Stockholm brukar bli dålig kyla från berget eftersom tempen är för hög för bra kyla. Att då värma berget med en VBX lär inte ge nån plusfaktor för värmepumpsdrift och kylan lär det inte bli mycket med.
Givetvis går det att lösa med styrningar men förbättrar knappast förutsättningarna ekonomiskt för VBX.

Den nedåtgående tempen i berget skulle också vara kul att se verkliga mätningar på. När vi pratar normala villa anläggningar. Byter ut maskiner idag som vi satte in i början på 80-talet där avlästa temperaturer idag inte skiljer sig märkbart mot nyinstallationer som gått några veckor.

Att det ger helt andra förutsättningar när vi tittar på stora anläggningar med 50-100 hål är en annan femma.




Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Kombinera bergvärme med frånluftåtervinning ?
« Svar #23 skrivet: 09 maj 2010, 11:00:57 »

Med frikyla så tillförs värme ändå till berget och problemet i alla fall i Stockholm brukar bli dålig kyla från berget eftersom tempen är för hög för bra kyla.

Grundvattentempen i Stockholm är 6°, och effekter på batterier har som oftast uppgifter vid köldbärare in 7° retur 12°. Med VBX får du just 7° på inkommande köldbärare.

Har ni dåligt med kyla i anläggningar med bergkyla, så är det fel i projekteringen och inte fel med naturtillgångarna.

Citera
Att då värma berget med en VBX lär inte ge nån plusfaktor för värmepumpsdrift och kylan lär det inte bli mycket med.
Givetvis går det att lösa med styrningar men förbättrar knappast förutsättningarna ekonomiskt för VBX.

Du behöver naturligtvis inte köra VBX och bergkyla samtidigt. Du är fri att stänga ner VBX under sommaren, till förmån för naturkylan.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=25795.0;attach=15967

Citera
Den nedåtgående tempen i berget skulle också vara kul att se verkliga mätningar på. När vi pratar normala villa anläggningar. Byter ut maskiner idag som vi satte in i början på 80-talet där avlästa temperaturer idag inte skiljer sig märkbart mot nyinstallationer som gått några veckor.

Då VBX återladdar direkt eller indirekt 13 500 kWh/år d.v.s. nettouttaget under din egen gräsmatta minskar från 17 500 kWh/år till 4 000 kWh/år, gör att temperaturen i bergmassan håller högre temperatur i det senare fallet. Speciellt efter 10 år.


Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kombinera bergvärme med frånluftåtervinning ?
« Svar #24 skrivet: 09 maj 2010, 11:33:20 »

Med frikyla så tillförs värme ändå till berget och problemet i alla fall i Stockholm brukar bli dålig kyla från berget eftersom tempen är för hög för bra kyla.

Grundvattentempen i Stockholm är 6°, och effekter på batterier har som oftast uppgifter vid köldbärare in 7° retur 12°. Med VBX får du just 7° på inkommande köldbärare.

Har ni dåligt med kyla i anläggningar med bergkyla, så är det fel i projekteringen och inte fel med naturtillgångarna.

Citera
Att då värma berget med en VBX lär inte ge nån plusfaktor för värmepumpsdrift och kylan lär det inte bli mycket med.
Givetvis går det att lösa med styrningar men förbättrar knappast förutsättningarna ekonomiskt för VBX.

Du behöver naturligtvis inte köra VBX och bergkyla samtidigt. Du är fri att stänga ner VBX under sommaren, till förmån för naturkylan.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=25795.0;attach=15967

Citera
Den nedåtgående tempen i berget skulle också vara kul att se verkliga mätningar på. När vi pratar normala villa anläggningar. Byter ut maskiner idag som vi satte in i början på 80-talet där avlästa temperaturer idag inte skiljer sig märkbart mot nyinstallationer som gått några veckor.

Då VBX återladdar direkt eller indirekt 13 500 kWh/år d.v.s. nettouttaget under din egen gräsmatta minskar från 17 500 kWh/år till 4 000 kWh/år, gör att temperaturen i bergmassan håller högre temperatur i det senare fallet. Speciellt efter 10 år.



Frikylan är inte projekterad utan har setts som en billig lösning utan större kostnad på en anläggning projekterad för värme. ;)
Och tempen på brine som kommer upp ur borrhålet ligger onekligen högre än +7 i slutet på sommaren. Och vi har inte slängt dit ett helt gäng med fläktkonvektorer.

Om vi stänger av VBX under sommaren vilket tekniskt sett är enkelt att lösa men lik förbaskat kostar så minskar vi ekonomiska utfallet av VBX, eller hur?

Hur det ser ut med VBX eller inte VBX har jag inget svar på, men kan bara konstatera hur det ser ut på anläggningar utan VBX efter lång gångtid.

Om nu valet är VBX eller lägga pengarna på längre borrhål så har givetvis det betydelse var i landet det görs.  Min erfarenhet är i Stockholm att det är borrhålet som ger resultat.

Men ingen regel som inte har undantag, invertermaskiner som X11 ger genom sin långa gångtid lägre temp på brine än motsvarande hus med en on/off maskin, enligt min egen erfarenhet. Så där kan det kanske fungera bättre med en VBX.
På samma sätt skulle det kanske fungera bättre med 4-slangskollektor med VBX som används på större anläggningar projekterade för kyla.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Kombinera bergvärme med frånluftåtervinning ?
« Svar #25 skrivet: 09 maj 2010, 12:16:56 »



Frikylan är inte projekterad utan har setts som en billig lösning utan större kostnad på en anläggning projekterad för värme. ;) Och tempen på brine som kommer upp ur borrhålet ligger onekligen högre än +7 i slutet på sommaren. Och vi har inte slängt dit ett helt gäng med fläktkonvektorer.

Ska jag tolka dina argument som erfarenheter av en anläggning, som är "slängt dit" utan föregående projektering?

Citera
Om vi stänger av VBX under sommaren vilket tekniskt sett är enkelt att lösa men lik förbaskat kostar så minskar vi ekonomiska utfallet av VBX, eller hur?

Om du avser att återladdad energi blir mindre, så är det väl bara att hålla bägge kranarna öppna.

Jag skrev att installationskostnaden sjönk med 3 000 kr, när man samtidigt installerar bergkyla med VBX. Med din erfarenhet bör du kunna bekräfta detta d.v.s. bergkylan behöver då ingen cirkulationspump och backventil.

Citera
Hur det ser ut med VBX eller inte VBX har jag inget svar på, men kan bara konstatera hur det ser ut på anläggningar utan VBX efter lång gångtid.

Om nu valet är VBX eller lägga pengarna på längre borrhål så har givetvis det betydelse var i landet det görs.  Min erfarenhet är i Stockholm att det är borrhålet som ger resultat.

För att inte snurra till det ytterliga, tycker jag att vi håller oss till mitt exempelhus i Sundsvall, som jag valde omsorgsfull då det ligger i Sveriges mitt.

Citera
På samma sätt skulle det kanske fungera bättre med 4-slangskollektor med VBX som används på större anläggningar projekterade för kyla.

Är det Vällingby Center du hänvisar till?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23231.0


Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kombinera bergvärme med frånluftåtervinning ?
« Svar #26 skrivet: 09 maj 2010, 17:20:23 »



Frikylan är inte projekterad utan har setts som en billig lösning utan större kostnad på en anläggning projekterad för värme. ;) Och tempen på brine som kommer upp ur borrhålet ligger onekligen högre än +7 i slutet på sommaren. Och vi har inte slängt dit ett helt gäng med fläktkonvektorer.

Ska jag tolka dina argument som erfarenheter av en anläggning, som är "slängt dit" utan föregående projektering?

Citera
Om vi stänger av VBX under sommaren vilket tekniskt sett är enkelt att lösa men lik förbaskat kostar så minskar vi ekonomiska utfallet av VBX, eller hur?

Om du avser att återladdad energi blir mindre, så är det väl bara att hålla bägge kranarna öppna.

Jag skrev att installationskostnaden sjönk med 3 000 kr, när man samtidigt installerar bergkyla med VBX. Med din erfarenhet bör du kunna bekräfta detta d.v.s. bergkylan behöver då ingen cirkulationspump och backventil.

Citera
Hur det ser ut med VBX eller inte VBX har jag inget svar på, men kan bara konstatera hur det ser ut på anläggningar utan VBX efter lång gångtid.

Om nu valet är VBX eller lägga pengarna på längre borrhål så har givetvis det betydelse var i landet det görs.  Min erfarenhet är i Stockholm att det är borrhålet som ger resultat.

För att inte snurra till det ytterliga, tycker jag att vi håller oss till mitt exempelhus i Sundsvall, som jag valde omsorgsfull då det ligger i Sveriges mitt.

Citera
På samma sätt skulle det kanske fungera bättre med 4-slangskollektor med VBX som används på större anläggningar projekterade för kyla.

Är det Vällingby Center du hänvisar till?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23231.0




Eftersom jag skriver att längre norrut i landet från Stockholm räknat så kan det löna sig så är det väl lika bra att lägga ned den fortsatta diskussionen. ;)

Skulle vara kul att höra däremot vad du hade för erfarenhet av tempen i borrhål med invertermaskiner jämfört med on/off. Där jag upplever att de går med lägre temp.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Kombinera bergvärme med frånluftåtervinning ?
« Svar #27 skrivet: 09 maj 2010, 21:02:01 »

Skulle vara kul att höra däremot vad du hade för erfarenhet av tempen i borrhål med invertermaskiner jämfört med on/off. Där jag upplever att de går med lägre temp.


Eftersom vi har hållit oss till grossistpumparna AutoTerm/Bosch, har jag inte varit i kontakt med någon berg-inverter ännu. Får väl hoppas att de även släpper dessa till Bosch. Men samtidigt är det väl bra att IVT tar hand om barndomsfelen.  ;)

Jag vet att X-pumparna har varvtalsstyrda kölbärarpumpar, som kanske kan ge sken av att något är annorlunda. I annat fall förstår jag inte varför deras borror blir kallare.


Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kombinera bergvärme med frånluftåtervinning ?
« Svar #28 skrivet: 09 maj 2010, 21:27:21 »
IVT:s X pumpar har varvtalsstyrda köldbärarpumpar som du nämner. Men min fundering är om det inte är den kontinuerliga driften som belastar borrhålet mer?
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Kombinera bergvärme med frånluftåtervinning ?
« Svar #29 skrivet: 10 maj 2010, 11:31:48 »

Intressant problem. Energiuttag bestäms av fastighetens energibehov minus köpt energi till kompresson. Borrdjup bestäms av energiuttag.

Med det i minne ska det inte skilja beroende på om kompressorn går kontinuerligt med dellast eller periodvis med maxlast.

Det jag funderar på, är om belastningen i borran blir annorlunda, genom att cirkulation är låg då belastningen är låg typ att borran blir belastad mer på övre halvan. Förmodligen spelar det ingen roll, varför jag måste säga att jag inte har en aning.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!