Hej
Har en CE9HKE i sommarstugan. Haft den installerad sedan 2009-12-15.
Loggar intag och utblås temp samt utetemp och elförbrukning för pumpen med Logger 2020.
Har därmed järnkoll på vad den haft för sig i vinter, även när vi inte varit där.
Man skall ha klart för sig att det är en basic modell utan lullull men den gör det den skall, det vill säga värmer. Nedan mina erfarenheter hittills av modellen, hoppas det är till någon hjälp.
Stugan är på 60 m2 i Stockholms skärgård. Byggt 1889 och dåligt isolerat.
När vi inte är där är börvärdet satt på lägsta, dvs 16 grader, och dörrarna står lite på glänt till övriga rum. Detta resulterar i att rummet där pumpen sitter håller ca 19 grader och övriga rum 14-15. Att inte pumpen styr innetempen bättre mot börvärdet i rummet den sitter är märkligt. De flesta LVP verkar bete sig på liknande sätt efter vad jag läst på detta forum. Rejält korkat anser jag.
Pumpen har klarat att hålla denna temp utan tillskott av radiatorer. De är nedställda till 5 grader. Undantaget var vinterns kallaste natt, -24 ute, då hade den det märkbart jobbigt
och tempen i rummet den sitter sjönk till 16 grader. Den stängde dock aldrig av sig helt
utan tuggade på, fast med dåligt utbyte. Ner till -15 upplever jag att den går bra, -15
till -20 hyggligt, sen blir det tungt.
Avfrostningar har kommit som tätast med 40 min mellanrum. Ibland inträffar ganska långa perioder utan avfrostningar även med flera minusgrader ute, så någon slags behovsstyrning används.
Eftersom huset största delen av tiden står tomt med pumpen som enda alstrare av värme har
jag med loggade dataserier ett underlag för att uppskatta ett hyfsat tillförlitligt snitt-
COP. Tyvärr kopplades pumpens el-mätare till loggern först i slutet av Februari så jag har
inga COP beräkningar för den kallaste tiden utan bara från 26/2 till nu.
COP-beräkning för Mars månad utgår från:
* DeltaT, diff innetemp mot utetemp, snittvärden per dygn
* Tillförd energi till pumpen per dygn, mätt med Enermet en-fas fast inkopplad energimätare
* Antaget vämebehov för huset 1.3 [W/m2*deltaT] för att hålla jämviktstempen
Antagandet om värmebehov 1.3 är en tumregel för dåligt isolerat hus och är största
osäkerhetskällan i beräkningen. Jag skulle tro (baserat på tidigare förbrukning med
elradiatorer) att 1.3 är lite i underkant.
Beräkning ger att pumpen givit ett snitt COP under Mars på 3.1 inklusive avfrostningar. Då
skall man komma ihåg att den gått under ganska gynnsamma förhållanden på grund av den lilla
uppvärmda ytan, dvs mycket på halvfart. Snittempen ute har varit -0.5 grader. Snitteffekt till
pumpen 420W. Viss solinstrålning mot slutet av månaden förstås. Värmekabeln i bottentråget
har varit inkopplad hela månaden. Den drar 75W och har alltså svarat för 18% av pumpens
totala förbrukning(!)
Driftsäkerhet/kvalitet kan jag inte uttala mig om än.
Betalade 8995 för min på Bauhaus i höstas. Kan du köpa dem för det pris du anger skulle jag
inte tvekat (det är ex moms antar jag?). Du kan säkert få ytterligare verkningsgrad och kapacitet med en av Panas dyrare modeller eller en Toshiba eller Mitsu, men pay-off tiden
för CE9HKE baserad på det priset borde bli väldigt bra.
Lycka till