Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump  (läst 10977 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad birgitta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Luftvärmepump
« skrivet: 29 maj 2005, 13:04:23 »
Hej!
Jag bor i enplanshus pÃ¥ 110 kvadratmeter i kalmar län. Idag endast el-värme. Jag tänker instalera en luftvärmepump. Jag har försökt att ta in nödvändig information. Idag känner jag mig förvirrad och behöver rÃ¥d, vad skall jag köpa för en luftvärmepump. Tacksam för rÃ¥d. Vänligen Birgitta.   

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 29 maj 2005, 22:16:27 »
För det första jag vill fråga:

1...har du Vattenradiatorer i bostaden?

2... "     "  frÃ¥nluft ventilation.

Vill du spara så mycket som möjligt så kan du kombinera 1,2 med Comfortzon CE 50 . Annars montera L/V värmepump ca 40000:- dockad till befintlig elpanna odyl. Med ny elpanna+VP ca 65-75 monterat och klart. Fråga lokal installlatör.

Har du direktverk el är det billigast att montera L/L VP. Från 15000-30000 installerat och klart.



Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad birgitta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 31 maj 2005, 06:15:41 »
Tack för svar!
Jag bor enskillt på landsbygden och har endast el-element. Jag skulle vilja ha rekomendationer om lämpligt alternativ av den djungel av fabrikat på marknaden. Alla skriver att de är bäst i test och så vidare.
Vänligen Birgitta

För det första jag vill fråga:

1...har du Vattenradiatorer i bostaden?

2... "     "  frånluft ventilation.

Vill du spara så mycket som möjligt så kan du kombinera 1,2 med Comfortzon CE 50 . Annars montera L/V värmepump ca 40000:- dockad till befintlig elpanna odyl. Med ny elpanna+VP ca 65-75 monterat och klart. Fråga lokal installlatör.

Har du direktverk el är det billigast att montera L/L VP. Från 15000-30000 installerat och klart.





Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 31 maj 2005, 09:32:51 »
Det finns många lv-pumpar av bra kavlité. Satsa på ett välkännt märke,typ panasonic eller toshiba.En lv-pump kräver dock en öppen planlösning för att vara effektiv.Placeringen är oxå viktig.
Köp gärna pumpen av en lokal kylfirma som kan hjälpa till med installation och service ifall det skulle strula.Jag har haft problem med min pump och firman jag köpt pumpen av har alltid ställt upp när jag haft problem.

Lycka till! *vinkar*
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad Optimalt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2005, 14:51:59 »
Du bör kÃ¥lla testet som RÃ¥d&Rön har genomfört nr 10 -04,det kommer även ett till test i höst.Du kan läsa testet pÃ¥ ivt.se,klicka pÃ¥, toppbetyg för nordic inverter,sen välg annan nyhet. Där trycker du pÃ¥ Toppbetyg för ivt nordic inverter  ,där kan du även läsa det norska testet (samma test). Hoppas det ger dig lite vägledning. mvh  Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per Ã¥r,   Har även ett garage pÃ¥ 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
 Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6600kw för vv och hushÃ¥llel,  3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.

Utloggad birgitta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 31 maj 2005, 19:20:24 »
Tack snälla för tipset!
Ska kolla sidan på Råd&Rön
MVH: Birgitta
Du bör kålla testet som Råd&Rön har genomfört nr 10 -04,det kommer även ett till test i höst.Du kan läsa testet på ivt.se,klicka på, toppbetyg för nordic inverter,sen välg annan nyhet. Där trycker du på Toppbetyg för ivt nordic inverter  ,där kan du även läsa det norska testet (samma test). Hoppas det ger dig lite vägledning. mvh  Anders

Utloggad Lövis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • Vanlig medlem utan titel
SV: Luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2005, 20:02:19 »
Hej Birgitta !  Du kan titta på forumet där finns tester att ladda ner från dom 4 senaste tester som är gjorda av SP för Råd och Rön. Sanyon tycker jag har bra värden i detta test.Den får du installerad för c:a 21000:- i Väst Sverige

Mvh Lövis

   

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!