0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Viss löser jordfelsbrytaren ut om du kommer åt fasen och står på ett parkettgolv, i alla fall om du får mer än 30 mA att passera kroppen, får du inte det så dör du inte av strömmen (oftast). För att få strömgenomgång behövs inte vattenburen värme, det kan jag försäkra.
Med jordfelsbrytaren är du skyddad oavsett om du har kontakt med jord eller inte. Så fort strömmen genom kroppen uppgår till 30mA (eller vad nu märkströmmen för brytaren är) så bryter den, oavsett vad det beror på. Enda undantaget från detta är om du samtidigt har kontakt med nollan.
Om du kortsluter fas och nolla löser inte jfb, däremot säkringen (såklart).
Pjotor: Har du inte kontakt med jord eller någon annan potential med tillräckligt ledande material för att skapa 30mA ström, så får du ju inte heller någon ström genom kroppen. Varför dör inte sparvarna när de sitter på oisolerade 220V luftledningar? Det beror ju på att de ENBART har kontakt med fasen men ingen jord. Det kommer helt enkelt ingen ström genom kroppen.
1. Du får kontakt med F och PE i kabeln.Jfb löser inte. Du får heller ingen stöt för det finns ingen krets.
CiteraViss löser jordfelsbrytaren ut om du kommer åt fasen och står på ett parkettgolv, i alla fall om du får mer än 30 mA att passera kroppen, får du inte det så dör du inte av strömmen (oftast). För att få strömgenomgång behövs inte vattenburen värme, det kan jag försäkra. Jo om du får mer än 30mA såklart. Men hur ska det gå till när du står på ett parkettgolv som inte leder ström??Eftersom det har blivit några sköna diskussioner i ämnet har jag men livet som insats provat funktionen live.Den löser inte.
Citat från: Pjotor skrivet 09 juni 2005, 00:23:38CiteraViss löser jordfelsbrytaren ut om du kommer åt fasen och står på ett parkettgolv, i alla fall om du får mer än 30 mA att passera kroppen, får du inte det så dör du inte av strömmen (oftast). För att få strömgenomgång behövs inte vattenburen värme, det kan jag försäkra. Jo om du får mer än 30mA såklart. Men hur ska det gå till när du står på ett parkettgolv som inte leder ström??Eftersom det har blivit några sköna diskussioner i ämnet har jag men livet som insats provat funktionen live.Den löser inte.Och du lever fortfarande? Alltså fick du inte så mycket ström i kroppen vilket var anledningen till att jordfelsbrytaren inte löste ut.
Du kan stå till dödagar och hålla i F under vissa omständigheter, t.ex på ett parkettgolv, utan att strömmen letar sig till jord.
CitatDu kan stå till dödagar och hålla i F under vissa omständigheter, t.ex på ett parkettgolv, utan att strömmen letar sig till jord.Den letar sig ganska säkert till jord, kanske inte i tillräcklig omfattning för att jfb skall lösa ut, men ändå, eller menar du att du inte fick någon "stöt" alls när du tog i fasen ståendes på parkettgolvet?