0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min mor och far bor mellan västerås och eskilstuna i ett 1.5plans hus med källare. vet inga exakta kvadrat meter. nu kör de helt på el men deras panna börjar ge upp. undrar vad som vore den billigaste i inköp och som kommer bli billigare än de som de har nu så de betalar igen sakerna så fort som möjligt. har läst massor på forumet och sanyon verkar som de vettigaste. men är osäker. har inte fått någon klar bild av denna djungel ännu. de bränner totalt 33 000KwH/år(värme + allt annat). fundersam på om sanyon kommer räcka. men i och med att den skall vara effektivare så kanske den blir mera lönsam iaf. sen undrar jag hur mycket man skall betala för en sådan pjäs med installation. de fick pris på en bertone historia med Luft/vatten 85tusen inkl installation. men inte hittat någe om den pumpen. sen har man sett 85tusen för sanyon oxå. undrar även om någon har koll på om det går att beställa dessa enheter från övriga EU och om man på så vis kan komma billigt undan. för dessa kan ju inte vara så mycke mera avancerade än luft luft. men jag kanske har fel.
på vilket vis är bertone vettigare? vet inte vilken modell det var vet endast att de var bertone och de har samma märke nu men en el,ved och olje kombipanna.har inte hittat någe direkt om den(bertone luft/vatten). vad ska man betala för den med installation är 85tusen dyrt eller finns de rum för prutande? kostar den 38tusen exklusive? har precis börjat gräva i detta.
Vad som är bäst just nu vet nog ingen det pratas höga cop men vid vilka temperaturer är det då och vilken fuktighet har uteluften massor att titta på. En pump jag tycker du skall titta på är Tpis ET A med deras värmepumpstank anser att det verkar vara en av de vassaste pumparna på markaden. Med R410a som köldmedium och nästan dubbelt så stor förångaryta som många konkurenter tror jag detta är en bra pump att satsa på.
ingen som har någon erfarenhet av ovanstående?