0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min familj duschar de både morgon och kväll. Detta för vissa vill duscha på morgon och vissa på kvällen. sen ibland kommer min grabb hem och är frusen och tar ett varmt bad på kvällen. Då går VP i ett stäck efter det i 3 timmar. (bubbelbad 300l )
Innan program´och eln byte (12 månader) kompressor förbr summa 10377 kWh:-------------------------------------------------------------------1430 starter och 1737 h hast A ( låg effekt ) sommartid. Ger kompr 1,8kW x 1737= 3126 kWh----- 1073 " " 3596 h " B (hög effekt ) vintertid eller under +5 grader. 2,2 x3596= 7551 kWhEfter byte.(7 månader):----------------------------------------------------------------- 667 starter och 601 h VP hast A ----- 2386 " " 3178 h " B Summa totalt 5556 starter med 9112 gång timmar. Detta är min speciella körn.Vintertid går kompr ibland med 22-24 timmar med bara 2-4 starter
Jägarn: 6200 KWh för kompressorn låter bra, men hur är det med tillskottet? Eventuellt tillskott behöver du lägga till för att få fram en rimlig gissning på årsmedel COP.Mvh,Fredrik
Min värmepump värmer varmvatten ca 5-8 ggr/dag, men den har en annan typ av beredare som kanske laddar bättre.Antalet starter borde (jag är dålig på CTC:s styr) gå minska genom att ändra start och stopptemp, så att den tillåts variera lite mer.
Jag tror jag hörde en siffra att NIBES kompressorer håller ca 60 tusen starter innan de börjar krångla. Vänta tills du når halva det värdet. Då har du halva livslängden kvar innan kompressorbyte.