Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken FLVP ska jag välja ??  (läst 4628 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chiqita75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Utanför Sandviken
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Vilken FLVP ska jag välja ??
« skrivet: 17 maj 2005, 20:57:21 »
Vi har idag en CTC Master 103-9L som blir full av is och nu låter den dessutom som ett tröskverk.  :-\  Jag har nu suttit och läst om olika alternativ till den men jag blir bara mer och mer förvirrad, vad ska vi välja egentligen ?? Har förstått att Nibe 410P är likvärdig men är det nåt att ha ?? Finns det fler FLVP som även har tilluft eller går det att lösa tilluften på nåt annat smidigt och inte allt för dyrt sätt ?? Vet ni några priser på dom olika pumparna ?? Börjar känna mig väldigt stressad att välja med tanke på hur våran gamla låter just nu.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken FLVP ska jag välja ??
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2005, 21:08:50 »
Eftersom CTC Master 103-9L även är kopplade mot vattenradiatorer så har du flera alternativ, t.ex:

* Nibe 410P (Pris installerat och klart kring 50000)
* FTX-aggregat + luft/vatten värmepump (Pris installerat och klart mellan 80000-100000)
* FTX-aggregat + bergvärme (Pris installerat och klart mellan 110000-150000)

Enklast är naturligtvis att skaffa en Nibe 410P, men sedan ökar besparingen ungefär linjärt med den ökade investeringskostnaden. Vad som är bäst för dig beror bl.a. på hur stor förbrukning du har idag.

Hade själv en CTC Master 103-9L och vad jag valde kan du se nedan.  *vinkar*
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Chiqita75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Utanför Sandviken
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vilken FLVP ska jag välja ??
« Svar #2 skrivet: 17 maj 2005, 21:32:34 »
Tack för dit svar !! Jag ska kika runt lite på luft/vatten värmepump, har inte ens reflekterat över att det kan vara ett alternativ, jag är ju helt off inom det här området.  :-[  Bergvärme går bort iaf, vårat hus är bara på 120kvm och förbrukningen ligger på strax under 20.000 kWh/år och enligt dom installatörer vi pratat med så är det ytterst tveksamt om det lönar sig då.

Utloggad Björn_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken FLVP ska jag välja ??
« Svar #3 skrivet: 28 maj 2005, 09:13:00 »
Problemet med alla andra lösningar än en ny frånluftsvärmepump är att du på något sätt måste ersätta ventilationen och totalkostnaden blir då betydligt högre och som du säger så är det svårt att motivera en hög investeringskostnad med ett litet välisolerat hus. Det som talar mot Nibe 410P är väl dess livslängdsrykte, men Nibe hävdar väl att de problem med kompressorer som uppstod efter byte av köldmedium ska vara lösta nu så man kanske får lita på det. Om du byter till annat än frånluftsvärmepump med tilluftsuppvärmning bör du absolut ersätta uppvärmningen av tilluften med antingen tilluftsaggregat med tilluftsbatteri eller ett FTX aggregat. Små hus får relativt sett stora frånluftsflöden och att ha tilluften direkt in genom ventiler vid fönster ger betydligt sämre värmekomfort än dagens system. Blir nog svårt att hitta något som slår Nibe 410P i fråga om totalkostnad även om du räknar med en ganska kort livslängd (8-10år) och vissa möjligheter finns ju att docka andra värmekällor till 410.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken FLVP ska jag välja ??
« Svar #4 skrivet: 28 maj 2005, 10:48:49 »
Björn L: När jag bestämde mig så satt jag att räknade på just detta. Jag kom fram till att den större kostnaden för FTX + luft/vatten värmepump skulle betala sig på cirka 7 år.

Det största problemet som jag ser det med Nibe 410P är hur lite effekt den ger ca: 1,7 kW. Den jag bytte från (CTC 103-9L) ligger kring 2,4 kW. Det blir alltså mycket eltilsskott med en Nibe 410 (och Nibe 310 med för den delen).

Min luft/vatten ger 4,2 KW vid -10 grader. Köper man en Sanyo CO2 så ger den 4,5 KW ner till -20 grader.

Helt klart är dock att om man inte kör med en 410P så måste man komplettera med FTX. Comfortzone är också ett alternativ om man kan tänka sig att installera luftventiler vid fönstren, men det är lite synd tycker jag eftersom man redan har rördragningen klar för tilluften.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Vilken FLVP ska jag välja ??
« Svar #5 skrivet: 13 juni 2005, 22:10:31 »
Problemet med alla andra lösningar än en ny frånluftsvärmepump är att du på något sätt måste ersätta ventilationen och totalkostnaden blir då betydligt högre och som du säger så är det svårt att motivera en hög investeringskostnad med ett litet välisolerat hus. Det som talar mot Nibe 410P är väl dess livslängdsrykte, men Nibe hävdar väl att de problem med kompressorer som uppstod efter byte av köldmedium ska vara lösta nu så man kanske får lita på det. Om du byter till annat än frånluftsvärmepump med tilluftsuppvärmning bör du absolut ersätta uppvärmningen av tilluften med antingen tilluftsaggregat med tilluftsbatteri eller ett FTX aggregat. Små hus får relativt sett stora frånluftsflöden och att ha tilluften direkt in genom ventiler vid fönster ger betydligt sämre värmekomfort än dagens system. Blir nog svårt att hitta något som slår Nibe 410P i fråga om totalkostnad även om du räknar med en ganska kort livslängd (8-10år) och vissa möjligheter finns ju att docka andra värmekällor till 410.

Att notera när det snackas om livslängd sÃ¥ är det INTE livslängden pÃ¥ hela maskinen som det talas om utan dÃ¥ kompressorn som byts och därefter gÃ¥r maskinen  10 Ã¥r till...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!