0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du skulle ju (om du inte redan tänkt det) kunna sätta ett litet expansionskärl inomhus för att ta eventuella expansionskrafter vid frysning till sörja.
Jag funderar också på vilken typ av rör man skall använda till detta.En Wirsborepresentant rekommenderade Unipipe.De skall tydligen inte behöva någon isolering för att undvika kondens, vilket kan vara trevligt.Någon som har erfarenhet av dessa, och även en susning om vad de kostar?Skulle isoleringen på prisol räcka för att undvika kondens?
Citat från: tipo874 skrivet 17 maj 2005, 20:21:38Jag funderar också på vilken typ av rör man skall använda till detta.En Wirsborepresentant rekommenderade Unipipe.De skall tydligen inte behöva någon isolering för att undvika kondens, vilket kan vara trevligt.Någon som har erfarenhet av dessa, och även en susning om vad de kostar?Skulle isoleringen på prisol räcka för att undvika kondens?Vanlig prisol går inte! Vanligt kallvatten cirkulerar inte, därför räcker prisol till kallvatten. I det här fallet måste det vara plusprisol.Ett annat alternativ är golvvärmeslang 17 eller 20mm. Sedan använder man cellgummiisolering 9mm. Det blir billigare och är även smidigt att arbeta med. Alla skarvar limmas,Sätt pumpen på returen från konvektorn så blir den inte så kall och är lättare att isolera. Hade du tänkt köra köldbärarpumpen på konstantdrift sommartid och strypa så brinen tvingas via konvektorerna? Du får för hög temperaturdifferens, bättre att sätta en backventil mellan avsticken och sätta en mindre pump som bara går vid kylbehov.
Citat från: Plumber skrivet 17 maj 2005, 21:18:18Citat från: tipo874 skrivet 17 maj 2005, 20:21:38Jag funderar också på vilken typ av rör man skall använda till detta.En Wirsborepresentant rekommenderade Unipipe.De skall tydligen inte behöva någon isolering för att undvika kondens, vilket kan vara trevligt.Någon som har erfarenhet av dessa, och även en susning om vad de kostar?Skulle isoleringen på prisol räcka för att undvika kondens?Vanlig prisol går inte! Vanligt kallvatten cirkulerar inte, därför räcker prisol till kallvatten. I det här fallet måste det vara plusprisol.Ett annat alternativ är golvvärmeslang 17 eller 20mm. Sedan använder man cellgummiisolering 9mm. Det blir billigare och är även smidigt att arbeta med. Alla skarvar limmas,Sätt pumpen på returen från konvektorn så blir den inte så kall och är lättare att isolera. Hade du tänkt köra köldbärarpumpen på konstantdrift sommartid och strypa så brinen tvingas via konvektorerna? Du får för hög temperaturdifferens, bättre att sätta en backventil mellan avsticken och sätta en mindre pump som bara går vid kylbehov.
Citat från: tipo874 skrivet 17 maj 2005, 20:21:38Jag funderar också på vilken typ av rör man skall använda till detta.En Wirsborepresentant rekommenderade Unipipe.De skall tydligen inte behöva någon isolering för att undvika kondens, vilket kan vara trevligt.Någon som har erfarenhet av dessa, och även en susning om vad de kostar?Skulle isoleringen på prisol räcka för att undvika kondens?