0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har en Nibe Fighter 1215-5 installerad med extern cirkulationspump samt bypass mellan värme fram och retur. Sitter också flödesventiler på fram och returledningen. Huset har 165 kvm golvvärme med 4 manuellt reglerade slingor (badrum, hall, tvättstuga). Resterande har termostater.Installatören installerade alltid Nibes pumpar med extern cirkpump på hus med enbart golvvärme för att säkerställa flödet. Har aldrig sett denna typ av installtion hos någon annan Nibeägare.Har lite funderingar som jag hoppas någon kan ge klarhet i:Exempel:Alla termostater öppna. Framledningen ligger ca 5-6 grader över börvärdet på displayen. Ex 30 grader börvärde, 35 grader framledningtemp på displayen. Temp på extern tempmätare efter cirkulationspump 28 grader.Alla termostater stängda. Framledningen pressas upp ca 10-11 grader över börvärdet på displayen. Ex 30 grader börvärde, 40 grader framledning. Temp på extern mätare 37 grader.Mina frågor. Varför pressas framlednings tempen upp betydligt högre när alla termostatslingor är stängda?
Skillnaden mellan framledningstemp på displayen och på den externa mätaren är betydligt större när alla slingor är öppna.
Har max framledningstemp ställd till 35 grader, men pumpen ligger ofta ändå och kör på 40-41 grader. Varför?
Jag klarar mig på låg framledntemp vid kyla. När det var som kallast i vintras (-20 grader) så var börvärdet 32 grader och framledingstemp 36 grader. Så egentligen behövs inte de höga framledningstemperna som körs när alla termostatslingor är stängda.Intern cirkpump är ställd på läge 1 och extern läge 2.
När det gäller max framledningstemp i förhållande till det faktiska flödet så beror dina "problem" på följande:Din värmepump ger alltid full effekt eller ingen effekt alls, detta gör att framledningstempen under drift blir högre än det av reglerdatorn framräknade börvärdet, framledningstempen blir så hög som den blir beroende på hur stor värmeavgivande yta du har, när alla termostater stängt har du bara en del av golvewn som avger värme, därför blir framledningstempen högre. Ett mindre antal m2 golvyta försöker göra av med den tillförda effekten, för att kunna göra det så krävs en högre framledningstemp.När det gäller tempskillnader på den inbyggda och den externa tempmätaren så tycker jag det verkar ologiskt att skillnaden öker när flödet i den externa slingan ökar, det borde bli tvärt om...Hur som helst skulle jag göra så här om jag vore i dina kläder.1. Koppla bort den extra cirkpumpen, stäng bypassen och kör bara med den interna cirkpumpen.2. Ställ ned kurvlutningen till 3 (vilken lutning har du nu?)3. Dra upp alla termostater på max så att flödet aldrig stoppas.4. Blir det för varmt i huset, ställ ned kurvan/justera på ratten, blir det för kallt, öka kurvan/vrid på ratten.5. När du har bra temp i hela huset (helst inga stängda dörrar medan du trimmar in systemet) kan du börja öka flödet i rum som känns kalla och/eller minska flödet i rum som känns för varma. (när du trimmar in de enskilda rummen skall dörrar som normalt är stängda vara stängda) Detta gör du på de flödesjusteringar som du har i fördelaren.Min bedömning är att ditt uppvärmnings-system, injusterad på det sätt jag beskriver skulle bli effektivare, och klara av att värma huset utan tillskott ned till en lägre utetemp.Du skulle spara ca 438 kWh/år på att inte köra den externa cirkpumpen.Framledningstempen skulle aldrig bli högre än 36 grader (om det är max med alla slingor öppna), vilket skulle öka verkningsgraden med ca 10%. Om din värmepump förbrukar 4000 kWh/år så blir det en besparing på ytterligare ca 400 kWh/år.Om du inte vill eller kan ta bort den externa cirkpumpen så bör du öka flödet i golvvärmekretsen, det borde göra att värmepumpens flöde inte går bakvägen genom bypassen. Jag rekomenderar även starkt att du ställer alla rumstermostater på max (eller kopplar bort on/off-ventilerna i fördelaren) för att få så stor värmeavgivande yta som möjligt, det ökar COP markant.Komplettera gärna med en rumsgivare till värmepumpen som fintrimmar regleringen och kompenserar för värmeunderskott eller värmeöverskott.
Blir lite impad över din förmåga att förklara saker på ett bra sätt..
2. Ställ ned kurvlutningen till 3 (vilken lutning har du nu?)3. Dra upp alla termostater på max så att flödet aldrig stoppas.4. Blir det för varmt i huset, ställ ned kurvan/justera på ratten, blir det för kallt, öka kurvan/vrid på ratten.Om du inte vill eller kan ta bort den externa cirkpumpen så bör du öka flödet i golvvärmekretsen, det borde göra att värmepumpens flöde inte går bakvägen genom bypassen.
FrågorVad betyder för verkningsgraden när t ex börvärdet är 30 grader, pumpen producerar 34 grader, men verklig temperatur som går ut i systemet är 28 grader? Om jag inte hade extern cirkpump som körde ett högre flöde i slingan skulle jag ju få 34 grader ut direkt slingan eller?På Nibes hemsida finns ett beskrivning http://www.nibeonline.com/pdf/M10246-1.pdf om installation av vp vid enbart golvvärme. Där använder man extern cirkpump och bypass. Dock har man en backventil samt framledningsgivaren utflyttad på framledningen. Har själv ingen backventil samt utflyttad framledningsgivare. Hur påverkar den utflyttade givaren pumpens drift?
Tack Rickard och CarlN. Ska diskutera med installatören om eventuell åtgärd. Har det visat sig vara problem med att klara flödet med den inbyggda cirkpumpen eftersom Nibe rekommenderar extra cirkpump för golvvärmesystem?
Exempel:Alla termostater öppna. Framledningen ligger ca 5-6 grader över börvärdet på displayen. Ex 30 grader börvärde, 35 grader framledningtemp på displayen. Temp på extern tempmätare efter cirkulationspump 28 grader.Alla termostater stängda. Framledningen pressas upp ca 10-11 grader över börvärdet på displayen. Ex 30 grader börvärde, 40 grader framledning. Temp på extern mätare 37 grader.Mina frågor. Varför pressas framlednings tempen upp betydligt högre när alla termostatslingor är stängda?
Sen är det lättare att reglera värmen i ett golvvärmesystem om man inte behöver ta hänsyn till att delta VB (VB-f minus VB-r) över VP ska ligga på 5-10 grader.
Skulle vara kul att få veta vilka returtemperaturer du har i de två exemplen, men det kanske (av naturliga skäl) måste vänta till nästa vinter.
Är inte så fanatisk att jag går upp mitt i natten för att kolla.