0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Hej Nibe, IVT, AutoTerm, har jag sett ritningar från med dockning av poolvärmare.Alla bygger på att då ej värme eller VV behov finns får poolen sitt tillskott.Rörmässigt ligger det en värmeväglare på framledningen från VP. Sen styrs detta av sin egen temp givare som även har en´egen cirk pump som driver runt dess värme.Docknings ritning se NIbe.se under luft/vatten VP. Ex med deras specal program SMO som jag har,IVT har i sin manual för nedladdning IVT OPTIMA detta som systemlösning.AutoTerm har speciell kontrollbox för detta ända mål som de kallar REGO 406.Poolstyrnings sats ingår:Elektronisk termostat DT3 inkl givare förstyrn av poolvärmen.Ansl av växelventil Honeywell modell VC4013 för val rad värme/poolvärme.Speciell värmeväxlare från Poolfirma "Pahlens".Se http://www.autoterm.se
Hej! Har varit i kontakt med de 3 stora (IVT, NIBE & CTC) och ingen av deras försäljare säger sig ha en fungerande lösning för pool-automatik, när det gäller luft/vatten värmepump. Men när jag läser här i forumet så verkar många värma sina pooler med en luft/vatten värmepump. Jag vill värma huset på vintern och poolen på sommaren och ha varmvatten åter runt. Vill oxå att poolen enbart skall värmas med hjälp av värmepumpen. Jag bor i södra sverige. Kan någon rekommendera något märke eller hjälpa mig med en ritning eller förklaring hur man gör för att få den värmning jag önskar i både pool och i huset. Tanken är att svärfar ska installera systemet då han är VVS:are. Dock har han aldrig arbetat med värmepumpar. Skall också nämna att jag byter ut den gamla oljepannan till en ny panna samtidigt.Tacksam för svar.Jessis
FIGHTER 2010, SMO 10 flera FIGHTER 2010 tillsammans med SMO 10, pool och VVB (flytande kondensering).Teknisk information på svenskaGäller från 2004-07-16 till 2010-01-01PDF: M10251-2.pdf
Rickard Det betyder du slår manuellt till/från poolstyrningen?
ALT ÄR FRÅGAN HUR MAN VILKEN AUTOMATIK MAN VILL HA.Från början fungerade min poolvärme så att när min VV tank var uppe i temp och var gång kompressorn stoppade startade min poolpump och gick tills diff kom att tanken behövde mer värme. Det gjorde den hela tiden tills jag manuellt slog av poolpumpen på min egen relä låda.VP hade ingen växelventil i sitt system. All värme shuntades ut manuellt.Nu fungerar allt automatiskt från programmet SMO när allt värme+vv behov uppfyllt. Stopp av värme när behov kommer igen.Min fråga hur vill trådsfrågaren ha sitt system. Hur skall man docka ev varmvattenberedare och värme.Kommer man köpa en Nibe 2010+VVM så får man tänka till lite mer....Min hund är en samojedhund och heter Conya och är en tik. 2,5 år.Jag har varit 1 gång på hund utställn i Malmö.