0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur bränner man legionellakusarna utan elpatron?
Reglerna begränsar installerad effekt vilket innebär att maskinen inte får ha nån effekt på elpatronerna att tala om typ nån kW max och IVT har då valt att ta bort dem helt. X11:an har elpatron på samma sätt som X15 men eftersom toppeffekten för 11:an gör att med enbart elpatrondrift reserv/legionellakörning blir 6kW för mycket i ett hus den lämpar sig för.
Citat från: Fixaren skrivet 12 april 2010, 22:25:51Reglerna begränsar installerad effekt vilket innebär att maskinen inte får ha nån effekt på elpatronerna att tala om typ nån kW max och IVT har då valt att ta bort dem helt. X11:an har elpatron på samma sätt som X15 men eftersom toppeffekten för 11:an gör att med enbart elpatrondrift reserv/legionellakörning blir 6kW för mycket i ett hus den lämpar sig för.OK, då är det därför som X11 inte marknadsförs alls i IVTs nya broschyr för nybyggnation. Bara X15, HC och CZ.Jag är lite sugen på en X11 för effektmässigt verkar den vara mer lämpad för vårt hus än storebror X15. X15 bör väll installeras i hus som "alltid" har ett minsta effektbehov av 4kW för att undvika start och stop problematiken där under?Tanken som tidigare har gällt, och som fortfarande gäller för utbytespumpar, att dimensionera för ca 70% av toppeffektbehovet gällersåledes inte längre för IVTs berglösningar i nybyggen. Mitt hus har en beräknad toppeffekt på 9.7kW, då anser IVT att jag måste ha en 11:aför att slippa frysa. Detta förhållningssätt har inte Nibe och Thermia som båda föreslår 8kW pumpar baserat på tidigare rekomendation.IVT vill alltså förorda en "överdimensionerad" lösning som då också förståss blir klart dyrare, inkl djupare hål.Taktiskt?//JaGus
Besparingen med en IVT X11 vlir nog inte nämnvärt lägre eller större än Nibes alternativ.Om nibe har fått sina maskiner godkända med elpatron, och de räcker till för att hålla ditt hus varmt är det ett lika bra alternativ.
Citat från: Rickard skrivet 13 april 2010, 09:50:00Besparingen med en IVT X11 vlir nog inte nämnvärt lägre eller större än Nibes alternativ.Om nibe har fått sina maskiner godkända med elpatron, och de räcker till för att hålla ditt hus varmt är det ett lika bra alternativ.Vilka Nibe-maskiner är det du talar om? Eller menar du "OM nibe har fått..."
Detta förhållningssätt har inte Nibe och Thermia som båda föreslår 8kW pumpar baserat på tidigare rekomendation
Jag förutsätter alltså att Nibe anser sig kunna sälja dessa värmepumpar i nyproduktion även med nya regelverket, annars försöker de ju lura på kunden en olaglig installation som kan innebära att han inte får bygget godkänt?
Då är din maxeffekt 8,6 kW om jag har räknat rätt. Då borde elpatron inte vara något problem. Du skulle kunna ha en 8kW VP och 6kW elpatron t.ex... om jag har räknat och tolkat rätt.BBR16 energi-supplementet kan läsas här