Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Testa hur mÃ¥nga KW man fÃ¥r ur en värmepump.  (läst 1534 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Benganboll

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Undrar om någon vet något enkelt sätt att testa effekten av sin värmepump.
Jag har en IVT Focus 11 från 1997 kopplad till en jordvärmeslinga och på andra sidan en 500L acktank som jag skulle vilja veta om den ger 11 KW i verkligheten.

SÅ jag tänkte så här, om man stänger av den och låter acktanken svalna till t.ex 40C och sedan stänger av cirkpumpen till elementen och startar VP och ser hur många grader men värmer 500L på en viss tid.
Men då är frågan hur KW/h eller W/h krävs för att värma 500L vatten 1C?

Eller är jag helt ute och cycklar?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Testa hur många KW man får ur en värmepump.
« Svar #1 skrivet: 10 april 2010, 15:48:40 »
Vattnet specifika värme är ca 4,2 kJ/kgK så med 11 kW och 500 kg vatten så tar varje grad 4,2x500x1/11=190 sekunder att värma.

Du kan också räkna baklänges: Uteffekt = 4,2x500x(tempdiff i grader)/(tid i sekunder).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 396
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!