Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera Nibe 640p med luftsolfÃ¥ngare?  (läst 6871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pastro

  • VVS konsult
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare till en Nibe 640p
Komplettera Nibe 640p med luftsolfångare?
« skrivet: 09 april 2010, 12:59:30 »
Går i funderingar att bygga en luftsolfångare som förvärmer uteluften till min Nibe 640p. Men undrar om tryckfallet kan bli för stort, borde man komplettera med en extra fläkt?

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Komplettera Nibe 640p med luftsolfångare?
« Svar #1 skrivet: 09 april 2010, 17:30:31 »
Att dra in förvärmd luft gör susen för verkningsgraden på VP. Detta är dessutom en av de
få tillämpningar där man kan använda sig av luftsolfångare utan några svårare "biverkningar".

En biverkning blir dock att du lätt får för höga temperaturer på luften. Jag gissar att pumpen inte
tycker om så värst mycket mer än 35 grader på luften. Jag kommer att sätta en vädringslucka,
typ växthus, som öppnar succesivt från 25 grader och låter det tjuva icke förvärmd luft på min
luftsolfångare som skall sitta runt en vanlig L/V-värmepump.

Om du släpper ordentliga öppningar och avstånd mellan glas och vägg (tak?) så skall det inte bli
några problem med flödet.

Räkna med en 15-20 gradig temphöjning på luften så fort det är någorlunda ljust och alldeles
för varmt (= vädringsluckan öppnar) så fort solen lyser på fångaren.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera Nibe 640p med luftsolfångare?
« Svar #2 skrivet: 10 april 2010, 07:51:56 »
Att dra in förvärmd luft gör susen för verkningsgraden på VP. Detta är dessutom en av de
få tillämpningar där man kan använda sig av luftsolfångare utan några svårare "biverkningar".

En biverkning blir dock att du lätt får för höga temperaturer på luften. Jag gissar att pumpen inte
tycker om så värst mycket mer än 35 grader på luften. Jag kommer att sätta en vädringslucka,
typ växthus, som öppnar succesivt från 25 grader och låter det tjuva icke förvärmd luft på min
luftsolfångare som skall sitta runt en vanlig L/V-värmepump.

Om du släpper ordentliga öppningar och avstånd mellan glas och vägg (tak?) så skall det inte bli
några problem med flödet.

Räkna med en 15-20 gradig temphöjning på luften så fort det är någorlunda ljust och alldeles
för varmt (= vädringsluckan öppnar) så fort solen lyser på fångaren.


Med de luftflöden som vi pratar om, är det verkligen rimligt att tro på mer än 5 ºC temphöjning?
(Och 5 känns optimistiskt.)
Dessutom, vilka biverkningar menar du?
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Komplettera Nibe 640p med luftsolfångare?
« Svar #3 skrivet: 10 april 2010, 11:24:33 »
Vilken temp.höjning man får beror förstås på många olika faktorer.
Vid direkt solstrålning i någorlunda bra vinkel kommer det ca 1000 W (+-100 W)
mot ytan. Hur bra detta omvandlas till värme beror på bl.a. på isolering och
glasning av lådan. I ditt fall (och mitt!) är det säkert lågpriskonstruktion som gäller
eftersom vi inte vill ha (för) höga temperaturer. Jag kommer inte att ha någon isolering
och inte blir det någon tät låda heller. Runt alla kanterna (utom möjligen i toppen)
kommer jag att ta in luft. Svarta plåtar på distanser från väggen som luften passerar
både framför och bakom och så glasning på enklaste sätt.

Om du lyckas kyla din luftsolfångare ner till 5 graders höjning, så är ju det bara bra.
Det betyder att du tagit hand om en stor del av den energi som faller in mot väggen.

Biverkningarna jag menar är t.ex. om man tänker sig att blåsa in varmluft direkt i huset
(eller för den delen vilket utrymme som helst). Detta kan bli helt förödande för tryck-
och fuktbalans i huset.

Men som sagt förvärmning till en luftVP är i princip utan biverkningar  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Komplettera Nibe 640p med luftsolfångare?
« Svar #4 skrivet: 11 april 2010, 09:51:05 »
Ser inga större bekymmer med att förvärma luften men en LSF till nämnda FLVP! Är bara att sätta ett "T-rör" på inloppet till uteluften, sen sätter man en LSF med fläkt där med en "max temp termostat", tex 30grader. Nu har man ett system som inte "stör" FLVP:s ventilation något, utan bara spär på med förvärmd uteluft! Ja, lite kortfattat...

Ang, "biverkningarna" med LSF sÃ¥ är det nog mest Sobris som har "bekymmer" med detta... Finns massor av smÃ¥ som stora väl fungerande anläggningar jorden runt som inte har nÃ¥gra biverkningar alls!!! En rätt installerad Luftsolvärmeanläggning är bland det optimalaste inom solenergi!! 

Mvh. Johan     
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera Nibe 640p med luftsolfångare?
« Svar #5 skrivet: 11 april 2010, 15:18:44 »
Sklet att jag inte ser att det skulle ge någon magisk temp höjning är att luftfödena genom
en FLVP är helt andra än de som en PC fläkt kan åstadkomma.
Men absolut, varje grad ger mervärde.
Det känns dock enklare att förvärma inkommade luft till en tilluftsventil.

Vad gäller tryckförändringar så ser jag inte vad skapar oron,
i ett slutet system (dvs inomhus) borde det inte spela någon roll om luften värms via solen eller en elradiator.
Luft som leds till och från en luftsolvärmare ingår ju i detta slutna system.
/E
« Senast ändrad: 12 april 2010, 17:47:19 av eleson »
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Komplettera Nibe 640p med luftsolfångare?
« Svar #6 skrivet: 11 april 2010, 20:18:37 »
Nu är det på det viset att en Nibe 640P är både FLVP OCH L/VVP i en och samma maskin.
Det handlar alltså inte om att förvärma luftintagen till husets ventilationssystem, utan istället är det
luft/vattenvärmepumpen som skall förses med förvärmd luft via ett centralt intag.

Luftsolvärme: Nu är det ju på det viset med biverkingar att de ofta uppträder i olyckliga kombinationer
med andra faktorer. Oftast går det dock bra. Jag är väldigt nöjd med min första luftsolfångare som
är av den helt passiva typen och samtidigt funkar som uterum, hittills helt utan allvarliga biverkningar  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Komplettera Nibe 640p med luftsolfångare?
« Svar #7 skrivet: 11 april 2010, 22:49:08 »
Tja, "biverkningar"..... Jo, man kan få sk "biverkningar" med allt om bara letar riktigt noga, finns liksom inget helt fullkomligt här på jorden... Sen bör man också kunna se och avgöra fakta och inte "förtala" något bra med bara personliga åsikter! Typ har man fått för sig att jorden är platt och all fakta bevisar motsatsen så är det nog läge på att ändra offentlig åsikt...

Nu är det ju ingen hemlighet att Sobris ifrågasatt Luftsolvärme med fläktar så fort ämnet har kommit upp, men frågan är Sobris eller fakta? Om nu Sobris skulle ha rätt i allt han tycker och påstår om Luftsolvärme hur kommer det sig då att det finns ett flertal seriösa företag jorden runt som sysslar med Luftsolvärme om nu detta vore så fel?? Ta tex tyska http://www.grammer-solar.com/en/ som har hållit på i ca 30år med detta. Är väl ganska välkänt att tyskar är grundliga och fullt seriösa med det dom håller på med, eller?

Mvh. Johan   
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad pastro

  • VVS konsult
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare till en Nibe 640p
SV: Komplettera Nibe 640p med luftsolfångare?
« Svar #8 skrivet: 12 april 2010, 08:59:54 »
Räknar inte med några jättehöjningar på temperaturen p.g.a de jämförelsevis stora luftflödena. Detta är ju dock mestadels positivt. Lägre temp = bättre verkningsgrad på solfångaren. Men ska vara observant på för höga temperaturer de varmaste sommardagarna.

Tänker mig en konstruktion med så låga tryckfall som möjligt för att inte "strypa uteluftflödet". Har jag förstått principen rätt är det ju mer luft med en lägre temperatur att föredra framför ett litet flöde med hög temp. Alternativet är ju att ta ett delflöde genom solfångaren och blanda detta med övrig uteluft.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Komplettera Nibe 640p med luftsolfångare?
« Svar #9 skrivet: 12 april 2010, 16:33:22 »
pastro: Din värmepump skall ha ett visst flöde och det flödet skall du sätta så lite
hinder för som du kan när du bygger din luftsolfångare. Du skall inte laborera med
egna fläktar eftersom värmepumpen har en egen fläkt. Så: "litet flöde med hög temp"
är alltså inget alternativ för dig.

Luftsolvärme: Bara för att en viss medicin är bra, så är det ju inte säkert att den hjälper
mot mer än en eller två sjukdomar i alla fall. Det är dessutom viktigt att veta i vilken
öppning man skall stoppa pillret  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera Nibe 640p med luftsolfångare?
« Svar #10 skrivet: 12 april 2010, 17:48:22 »
pastro: Din värmepump skall ha ett visst flöde och det flödet skall du sätta så lite
hinder för som du kan när du bygger din luftsolfångare. Du skall inte laborera med
egna fläktar eftersom värmepumpen har en egen fläkt. Så: "litet flöde med hög temp"
är alltså inget alternativ för dig.

Luftsolvärme: Bara för att en viss medicin är bra, så är det ju inte säkert att den hjälper
mot mer än en eller två sjukdomar i alla fall. Det är dessutom viktigt att veta i vilken
öppning man skall stoppa pillret  Thumbsup
Vilka biverkningar pratar vi om?
/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Komplettera Nibe 640p med luftsolfångare?
« Svar #11 skrivet: 12 april 2010, 18:01:41 »
Räknar inte med några jättehöjningar på temperaturen p.g.a de jämförelsevis stora luftflödena. Detta är ju dock mestadels positivt. Lägre temp = bättre verkningsgrad på solfångaren. Men ska vara observant på för höga temperaturer de varmaste sommardagarna.

Tänker mig en konstruktion med så låga tryckfall som möjligt för att inte "strypa uteluftflödet". Har jag förstått principen rätt är det ju mer luft med en lägre temperatur att föredra framför ett litet flöde med hög temp. Alternativet är ju att ta ett delflöde genom solfångaren och blanda detta med övrig uteluft.

Jo, med ett T-rör på uteluftinloppet för man inget tryckfall alls utan "original" luftintaget är helt öppen, men när LSF:n ger värme startar fläkten och "trycker upp" värmen och blandar den med uteluften i T-röret där FLVP "original sug" tar över och suger in den varmare luften till VP:en. Enkelt men fungerande!

Mvh. Johan
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Komplettera Nibe 640p med luftsolfångare?
« Svar #12 skrivet: 12 april 2010, 23:16:42 »
eleson: Biverkningarna kommer om du blåser in luft i huset, garaget, förrådet, krypgrunden.
1. Du får helt säkert en tryckökning i utrymmet där inblåset sitter och detta för med sig
fuktvandring ut genom byggnadskonstruktionen och när vi når daggpunkten så får vi
utfällning av kondens i väggen/i golvet/i taket/på vinden. Botemedlen mot denna biverkning
skulle t.ex. behöva vara en eller flera sugande fläktar som återställer undertryck i utrymmet.
Men om man behöver medicin för att bota en biverkning, så borde man nog fundera på
att lÃ¥ta bli den första medicinen över huvud taget  Thumbsup
2. Om vi skulle värma ett hus som har t.ex. 6 kW förlusteffekt med vatten så behöver vi pumpa
in 1.000 liter i timman och sänka temperaturen på det 6 grader för att få 6000 W. Om vi skulle
åstadkomma samma uppvärmning med luft så behöver vi ha 4.000.000 liter luft i timman som
vi sänker 6 grader i temperatur.
3. När solen skiner behöver vi oftast ingen värme alls, den behöver vi som tidigast nästa natt.

Det finns fler "biverkningar", men som sagt i fallet förvärmning av luften som skall passera genom
en luft/vattenvärmepump är det bara risken för övertemperatur vi behöver tänka på. Inga extra
fläktar eller styrning behövs. Gör bara så stora öppningar runt kanterna på solfångaren så att
tvärsnittsarean blir minst lika stor som pumpens luftintag.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Komplettera Nibe 640p med luftsolfångare?
« Svar #13 skrivet: 13 april 2010, 22:51:33 »
eleson: Biverkningarna kommer om du blåser in luft i huset, garaget, förrådet, krypgrunden.
1. Du får helt säkert en tryckökning i utrymmet där inblåset sitter och detta för med sig
fuktvandring ut genom byggnadskonstruktionen och när vi når daggpunkten så får vi
utfällning av kondens i väggen/i golvet/i taket/på vinden. Botemedlen mot denna biverkning
skulle t.ex. behöva vara en eller flera sugande fläktar som återställer undertryck i utrymmet.
Men om man behöver medicin för att bota en biverkning, så borde man nog fundera på
att lÃ¥ta bli den första medicinen över huvud taget  Thumbsup
2. Om vi skulle värma ett hus som har t.ex. 6 kW förlusteffekt med vatten så behöver vi pumpa
in 1.000 liter i timman och sänka temperaturen på det 6 grader för att få 6000 W. Om vi skulle
åstadkomma samma uppvärmning med luft så behöver vi ha 4.000.000 liter luft i timman som
vi sänker 6 grader i temperatur.
3. När solen skiner behöver vi oftast ingen värme alls, den behöver vi som tidigast nästa natt.

Det finns fler "biverkningar", men som sagt i fallet förvärmning av luften som skall passera genom
en luft/vattenvärmepump är det bara risken för övertemperatur vi behöver tänka på. Inga extra
fläktar eller styrning behövs. Gör bara så stora öppningar runt kanterna på solfångaren så att
tvärsnittsarean blir minst lika stor som pumpens luftintag.

Japp, nu slÃ¥r Sobris alla rekord i undanflykter... Ja, gott folk med L/L-VP, fläktkonvektorer, kupevärmare, LuftsolfÃ¥ngare och luftvärme - Den värmen ni fÃ¥r och känner är tydligen bara en illusion eftersom varmluft enligt Sobris inte kan värma om det inte kommer upp i "expertens" siffror....  Sen är det ganska löjligt att pÃ¥stÃ¥ att man oftast inte skulle behöva nÃ¥gon värme när solen lyser?? Tja, jag har ännu inte glömt den gÃ¥ngna vinterns kalla och soliga dagar med runt 20-25 minus i mina trakter! Att stänga av värmen dÃ¥? Nä, tror faktiskt inte mÃ¥nga gjort det eller.....

Nåja, vi kanske ska prova ett litet experiment... Jo, vi ställer en öppen fråga till Sobris och ser om vi kan få ett rakt svar utan undanflykter.

Anser du Sobris att du vet bättre än alla dom Tyska ingenjörerna som jobbar med Luftsolvärme på tex http://www.grammer-solar.com/en/ ?

Mvh. Johan        
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Komplettera Nibe 640p med luftsolfångare?
« Svar #14 skrivet: 14 april 2010, 10:04:22 »
Johan: Vi diskuterar ju ett fall där jag anser att luftsolfångare är ett utmärkt alternativ.
Kan du inte glädja dig åt det istället för att fäkta i blindo mot väderkvarnar som inte finns?

Dina jämförelser med L/L-VP, fläktkonvektorer och kupévärmare visar bara att du inte
förstått mekanismerna. Dessa blåser inte in luft i utrymmet, de flyttar runt redan
befintlig luft. Detta kan också få biverkningar, men det måste vi hålla borta från denna tråd...

De tyska ingenjörerna vet nog vad de sysslar med, så vi gör väl din jämförelse mellan
mig och dig istället. Den "tävlingen" är jag inte alls orolig för  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!