Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Luft i element
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Luft i element (läst 1926 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lenkan
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 64
Karma +0/-0
Lenkan
Luft i element
«
skrivet:
08 april 2010, 09:37:56 »
Citera
Tjena.
Jag har en luft/vattenpump (Nibe 2010) och ibland så tappar pannan trycket helt. Kan gå i flera veckor imellan och trycket ligger konstant på 1-1,5bar och allt är frid och fröjd. Sen bara på någon/några timmar så försvinner trycket och allt stannar. Hände senast igår och imorse.
Låg och grubblade på detta igår och kom på att vi har ett element som det är luft i, kommer inte åt att lufta för smartskallen som bodde här innan har satt upp panel 1mm från avluftingsnippeln så jag måste riva lite för att komma åt. Men iaf.
Om det nu är luft i elementet, kan det vara så att ibland så skvätter det över vatten i elementet och eftersom det inte är någon cirkulation där så sjunker trycket. Låter det rimligt?
Jag har letat och kollat över alla rör (dom ligger efter väggarna så dom är lätta att se) efter läckor men hittar inget. Har stängt kranarna till golvvärmen men trycket sjunker inte för det heller.
Om min teori är helt knas, vad kan det kosta att ta hit någon som kan provtrycka systemet?
/Niklas.
Loggat
Lite skryt
Nibe Fighter 2010-8 dockad med VVM240 -- Det hela brummade igång 2004-06-15, Men det funkade inte som det ska förrens nu 2004-11-29
Det värmer upp en kåk på 87+87kvadrat. Enrörssystem, 12st små mesiga element.
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 1504
Karma +3/-4
sobris
SV: Luft i element
«
Svar #1 skrivet:
08 april 2010, 10:32:50 »
Citera
Att trycket plötsligt faller (till nästan noll) beror oftast på expansionskärlet.
Antingen är membranet trasigt eller så finns det inget mottryck på andra
sidan membranet.
Du säger också att trycket går upp till 1,5 bar! Det är väl precis var din
säkerhetsventil släpper ut övertryck? Detta händer när systemet är varmt,
d.v.s. när det är kallt ute och varje gång försvinner lite vatten ut i avloppet.
När systemet svalnar och det inte finns någon expansion så faller trycket som en sten....
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
Lenkan
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Lenkan
«
Svar #2 skrivet:
08 april 2010, 10:43:54 »
Citera
Tackar för svar!!
När det var på noll så fyllde jag på till 1.2bar, sen när värmen steg så ökade trycket till 2.5bar och då släppte jag ut till 1.5bar. Får väl släppa ut lite till sen när tempen är uppe i 50grader.
Hmmm... så du menar alltså att det kan vara expansionskärlet?! Då blir det väl till att ringa en röris så får dom komma och kolla på detta. Börjar bli lite störigt, har hållt på så här i några år nu. Hehe. Är lite lat...
Loggat
Lite skryt
Nibe Fighter 2010-8 dockad med VVM240 -- Det hela brummade igång 2004-06-15, Men det funkade inte som det ska förrens nu 2004-11-29
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 1504
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #3 skrivet:
08 april 2010, 11:21:27 »
Citera
2,5 bar låter väldigt mycket...då tror jag inte din säkerhetsventil funkar heller
och det är mycket värre
Har du överhuvudtaget någon säkerhetsventil???
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
Lenkan
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Lenkan
«
Svar #4 skrivet:
08 april 2010, 11:41:40 »
Citera
Jodå, det sitter en ventil på pannan men vad den är inställd på vet jag inte. Har ringt en servicekille nu iaf. Han skulle försöka hinna med det imorgon så vi får väl se.
Loggat
Lite skryt
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Luft i element
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1736
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
TS Comfort AB
rocas
T Ramsmark
tomtom
kfransson
gotis
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info