0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En borra håller ca 6-8 ºC i Sverige, temperaturen kan stiga mot slutet av sommaren men jag tror nog att det kan funka. Min 120 m borra stiger nån grad om jag får kyla mycket men i ditt fall har du ingen VP som kyler borran. Räkna med att kyleffekten sjunker till hösten, men till våren så är borran återställd. Har du en sluten slinga lär en vanlig 100 W CP räcka gott för att få tillräcklig snurr på vattnet (eftersom det är en sluten slinga har du ingen lyfthöjd, bara flödesmotstånd).
ojdå.. jag hade hoppats/tippat på 6-8 grader som mest under sommaren. här får jag tänka om. om man skulle vilja kyla en vattenslinga med värmepump istället, där man kyler kondensorn med samma sjövatten eller motsvarande.. vad bör man använda för gas för att hålla minusgrader på vattnet till villan? anledningen till att jag vill hålla kylslinga i villan EXTREMT kall är att effektiviteten i fläktkonvektorerna verkar öka mångfalt ju större skillnad man har på kylmediet och rumstempen.har tänkt att använda samma fläktkonvektorer vintertid med värme från vakumrör.
jag ville ha viss flexibilitet i val och placering av konvektorerna. planlösningen lämpar sig inte för standard-installatooner utan jag får nog ha en konvektor i varje rum. kanske även flera i allrummet.glykol hade jag nästan räknat med, men eftersom det "bara" handlar om en villa-installation så blir det ju hanterbara mängder.hmm.. jag känner att jag börjar kapa tråden lite. kanske borde splitta detta till en egen tråd, men det handlade ju om kylning i borrhål var hittar man kondensorer som funkar med sjövatten/borrhålsvatten?
med risk för att låta otroligt dum... kan jag ha 6-7st evaopratorer på olika ställen med gas verkligen?
http://cgi.ebay.com/4-TON-COPELAND-SCROLL-AIR-CONDITIONING-A-C-COMPRESSOR-/330395235180?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ced17336ckikade runt lite allmänt efter kompressorer. varför snackar jänkarna om ton???