Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Var/hur bestäms fördelning golvvärme bv radiatorer öv?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Var/hur bestäms fördelning golvvärme bv radiatorer öv? (läst 5128 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
larsmagnus
Nybörjare
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
larsmagnus
«
skrivet:
07 april 2010, 07:37:32 »
Citera
Nu när det blivit varmare så har frånluftsvärmepumpen (IVT 490) slutat gå på elpatron. Dock har vi med det fått iskalla element på övervåningen. Någonstans bör väl rimligen en fördelning av värmevatten till golvvärme (bottenvåning) resp radiatorer (övervåning) bestämmas, men går detta att ställa in (eller ligger felet troligen någon annanstans)?
Systemet i korthet : en IVT 490 med extra varmvattenberedare står i bv. Det sitter en cirkulationspump Wilo i denna, och såvitt jag kan se är den inställd i läge 3 av 3. Några meter därifrån sitter golvvärmefördelare (Wirsbo) med egen shuntgrupp ( Wirsbo Push-15 med Grundgos cirkulationspump 15-40 inställd i läge 2 av 3 samtöverhettningstermostat). Vi har både bra golvvärme i bv och bra varmvatten i alla kranar både på öv och bv. Jag har luftat systemet både vid FLVP och alla radiatorer, bara vatten kommer ut (det var minimalt med luft i några radiatorer). Radiatorernas termostater är inställda på högsta läge/temperatur.
Jag har ännu inte klättrat in vid värmepumpen då det är svåråtkomligt, men min fråga är alltså om jag där bör hitta någon typ av reglerdon där jag kan förändra värmevattenfördelningen så att en viss del tvingas upp till radiatorerna?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Var/hur bestäms fördelning golvvärme bv radiatorer öv?
«
Svar #1 skrivet:
07 april 2010, 07:40:24 »
Citera
Det brukar sitta en trimventil på shuntgruppen, ledningen som går ut från shuntgruppen och tillbaka till returledningen.
En kromad historia med lock, öppna locket och justera flödet med en insexnyckel.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
cougar
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Eskilstuna
Antal inlägg: 2917
Karma +17/-1
Kön:
koppar är fint
cougar
«
Svar #2 skrivet:
07 april 2010, 07:52:24 »
Citera
Du skriver att radiatorerna är kalla, men är det kallt på övervåningen?
om inte kanske radiatorernas termostater stängt.
Om du upplever att temperaturen är för låg på övervåningen så kan ju termostaterna ha fastnat i stängt läge oxo.
en annan felkälla kan vara att cirkulationspumpen är trasig (Wilo pumpen) även om den snurrar kan pumphjulet lossnat från axeln.
Golvvärmen kan fungera hjälpligt ändå genom att pushens pump suger varmvatten från systemet.
Loggat
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!
Remo
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Värmland
Antal inlägg: 1084
Karma +0/-0
Kön:
Remo
«
Svar #3 skrivet:
07 april 2010, 13:18:02 »
Citera
Kan vara så som
cougar
skriver, endel termostater går ju bara till 21 grader.
Om temperatur delningen har varit bra på vinter?
Rickard
svarade ju rakt frågan om fördelningen
Loggat
larsmagnus
Nybörjare
Karma +0/-0
larsmagnus
«
Svar #4 skrivet:
07 april 2010, 15:55:48 »
Citera
Hej och tack för många snabba och bra svar. Temperaturen under vintern var bra i rummen (och i radiatorerna) på öv, så till den grad att vi satte ner termostaterna på dem till läge 2 (av 5).
Nu efter elpatron-avslaget (vilket visade sig som "Tillskott ur" på displayen på FLVP då det blev nollgradigt för några veckor sedan) har jag satt upp dem alla till läge 5 men de förblir kalla. Någon undrade om det är kallt på öv, och svaret är ja! Barnen och frun sover med dubbla täcken och koftor på sig, det är 15-17 grader varmt på öv (det skulle nog varit ännu kallare om inte lite värme kom upp från bv där som sagt var golvvärmen funkar bra).
Att samtliga radiator-termostater (7 st) på öv skulle ha fastnat i stängt läge verkar osannolikt, och de har aldrig varit helt stängda utan skruvades upp från vinterns läge 2 till läge 5 när värmevattnet slutade nå radiatorerna. Men, jag undrar då följande:
1) trimventilen på shuntgruppen har jag sett - om jag stryper den något så bör ju flödet genom golvvärmeslingorna bli mindre, men är det därmed sagt att vattnet då trycks upp till radiatorerna i stället (dvs är flödet ut från FLVP konstant)? Skulle det också funka att sätta ner Grundfos-pumpen till läge 1 (från läge 2) för att minska flödet till golvvärmen (och därmed med samma resonemang som ovan öka det till radiatorerna, eller blir det för lågt tryck ut till golvslingorna då?
2) kan man lätt och säkert testa att Wilo-pumpen funkar som den ska (genom att lyssna/känna etc)? (detta känns f ö som en ganska trolig anledning, som Cougar skriver kan ju den andra Grundfos-pumpen "dra ur" tillräckligt till golvvärmeslingorna även om Wilo-pumpen går knackigt)
Tack på förhand för era vänliga tips och råd!
3) man kan (som lekman) tycka att det någonstans vid FLVP borde sitta en trimventil eller liknande
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
07 april 2010, 18:46:50 »
Citera
Är du riktigt säker på att du haft tillräckligt tryck i systemet när du luftat?
Har du för långt tryck i systemet kan radiatorerna suga i sig luft när du öppnar avluftningen - utan att du hör det.
För säkerhets skull, höj trycket i expansionskärlet till nära max (normalt 1.5 bar), höj till typ 1.2 bar.
Lufta sedan igen, och säkerställ att det kommer vatten ur alla radiatorerna.
Minskar flödet eller uteblir i någon av radiatorernas avluftningsnipplar måste du fylla systemet igen loch fortsätta avlufta.
Cirkpumpen i shuntgruppen påverkar inte hur mycket flöde som går till övervåningen, det är i princip bara trimventilens öppningsgrad som avgör detta, och den brukar även om den är fullt öppen säkerställa ett flöde även i radiatorkretsen.
Så även jag misstänker fel på Wilon, eller att du istället för att lufta radiatorerna släppt in luft i systemet.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
larsmagnus
Nybörjare
Karma +0/-0
larsmagnus
«
Svar #6 skrivet:
08 april 2010, 12:51:49 »
Citera
Jag kollade trycket, det låg på 1,0 bar men jag tog upp det till 1,2 bar som Rickard rekommenderade och luftade därefter återigen systemet. Jag lät det rinna ett tag vid varje radiator för att vara helt säker på att ingen luft fanns (och kollade därefter trycket igen, som inte sjunkit nämnvärt). Radiatorerna var fortsatt kalla efter det.
Pumpen (Wilo-pumpen vid FLVP) är extremt varm, brännhet, men det kanske är normalt? Den brummar på något verkar snurra inne i den, men som Cougar skrev kan ju pumphjulet ha lossnat från axeln. Finns det ett lätt och säkert sätt att kolla pumpens funktion på så tar jag tacksamt emot tips.
Till sist - det ska inte finnas någon annan trimventil än den vid push-gruppen? Jag tycker att en fördelning mellan värmevatten till radiatorerna resp golvvärmeslingorna borde göras nära FLVP, inte först i returslingan från golvvärmen.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #7 skrivet:
08 april 2010, 15:05:59 »
Citera
Är cirkpumpen het är det där felet ligger.
Öppna skruven/täcklocket på cirkpumpens baksida, liiite vatten kan komma ut men inga mängder, och kolla om axeln snurrar.
Om den inte snurar kan du hjälpa den igång med en skruvmejsel.
Skulle den sitta fast, vilket inte är så ovanligt, så kan du även bryta strömmen till cirkpumpen, och med en mejsel försöka dra motern fram/tillbaka tills du känner att den börjar gå lättare.
Starta den sedan och kolla att motoraxeln börjar snurra.
Kanske är det allt som krävs, fixat på 5 minuter.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
cougar
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +17/-1
Kön:
koppar är fint
cougar
«
Svar #8 skrivet:
08 april 2010, 19:53:44 »
Citera
Precis som Rickard skriver så är det inte ovanligt att pumpen fastnar, men om den snurrar och ändå inte ger något flöde så kan man skruva bort centrumskruven, lysa med en ficklampa så man ser axeln, och sedan bryta strömmen.
Då ska axeln stanna ganska fort, snurrar den vidare länge så är axeln av...
kanske lite svårt att avgöra om man inte har gjort det några gånger med en hel pump iofs.
Det är ju också ganska lätt att skruva bort pumpmotorn, två insexskruvar bara.
Glöm inte stänga vattnet innan
Loggat
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!
larsmagnus
Nybörjare
Karma +0/-0
larsmagnus
«
Svar #9 skrivet:
11 april 2010, 17:36:12 »
Citera
Hej igen, tack vare era tips har jag nu kunnat ringa problemet till pumpen (Wilo) som sitter i FLVP. Jag skruvade loss centrumskruven och lyste in mot axeln. Det snurrar absolut inget alls där. Jag bröt strömmen till FLVP (och kopplade för säkerhets skull också loss kablarna till hastighetsregulatorn bredvid pumpen) och försökte få igång axeln med hjälp av en skruvmejsel. Det gick mycket trögt att skruva, och jag skruvade ganska långt åt båda hållen utan framgång. Det verkar därmed säkerställt att pumpen på något sätt är trasig.
Om jag nu som Cougar skriver ska ta loss hela pumpen för inspektion och försöka "pilla igång" den så bör ju vattnet stängas av först, men kan man strypa vattnet genom att bara slå av strömmen till hela FLVP, eller sitter det någon ventil som ska användas (jag såg ingen i närheten av pumpen)? Tack på förhand, det känns som om lösningen är nära (och att den tyvärr riskerar att vara i form av inköp av ny pump).
Loggat
cougar
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +17/-1
Kön:
koppar är fint
cougar
«
Svar #10 skrivet:
11 april 2010, 20:50:07 »
Citera
Du måste stänga av vattnet, inte bara strömmen.
ofta sitter det små avstängninsventiler (union kopplingar) på var sida om pumpen som man kan stänga med en insexnyckel.
Sitter inga ventiler så måste vattnet stängas så man isolerar pumpen på annat sätt
Loggat
Over and out!
larsmagnus
Nybörjare
Karma +0/-0
larsmagnus
«
Svar #11 skrivet:
01 maj 2010, 09:33:47 »
Citera
Hej, och tack för all hjälp. Det var som sagt var cirkulationspumpen som var trasig, och den vägrade gå igång trots många försök med skruvmejsel etc. Det blev till att byta pump, vilket jag tog hantverkare till hjälp med för att vara säker på att det gjordes rätt. Knappt 2000 kr för pumpen och lika mycket för arbetet, så det blev en dyr historia men nu funkar allt som det ska igen.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1260
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
ghupost
dvolod
Olof-ström
Olja
Zyberdude
BiggerDigger
Kvarn
Josth
T Ramsmark
Thompa71
UmeRoland
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info