0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag antar att ni bara kommer att vara där under dom finare veckorna på våren, sommaren hösten..med undantag under nyår kanske? Då det inte är så speciellt kallt!Funderingar..*Har ni ingen alls i närheten som tittar till huset under vintern?*Möjlighet att kallställa huset när ni inte är där?-Stäng av vattnet och töm systemet så slipper ni oroa er för sönderfrysta ledningar.*Alternativ uh värme under vintern kan vara vanliga elradiatorer, 1 till 2st som du timer-styr, låt säga 1h on-1h off. Bör på så sätt inte dra mer än max 1kw/h!Luftvärmepump funkar under hela året, det gör det...min Nocria levererar värme fastän det är kallare än -30 ºC..givitevis måste man kompleteringsvärme vid den kylan! Men det är ju alltid en osäkerhet när man inte är på plats. Så är det!//A
Citat från: anno69 skrivet 07 april 2010, 10:43:55Det är ändå fokus på skidåkning, så påsklov, sportlov jular och nyår kommer huset att brukas. Samt någon sommarvecka och en lång svampplockarweekend om hösten kanske. Förhoppningsvis vill någon hyra huset också, och det är väl vinterveckor som gäller då också.En Hustomte som ser till huset efter uthyrning osv, har vi nog tänkt att ha vilket värmesystem vi än har. Men han vill ju ha betalt också. Ju mindre han behöver göra desto bättre.Att kallställa huset känns inte som någon vettig lösning. Omständligt vid uthyrning och vid egen ankomst. Underhållsvärme är nog det minsta tänkbara alternativ som jag ser det.Oki, då är det bara en kostnadsfråga(och det är ju inte så bara )!!En bra luftvärmepump som funkar bra under vintern och håller huset drägligt varmt när ni inte är där och varmt när ni är där, ca 20 000kr.Och det är ju inga konstigheter för "hustomten" att gå en dag i förväg och knappa upp den till 21-22 ºC.Driftkostnaden blir inte så hög..Luft/vatten och jordvärme, ingen aning vad det kostar!Alternativet är ju givetvis att låta någon elradiator stå på...//A
Det är ändå fokus på skidåkning, så påsklov, sportlov jular och nyår kommer huset att brukas. Samt någon sommarvecka och en lång svampplockarweekend om hösten kanske. Förhoppningsvis vill någon hyra huset också, och det är väl vinterveckor som gäller då också.En Hustomte som ser till huset efter uthyrning osv, har vi nog tänkt att ha vilket värmesystem vi än har. Men han vill ju ha betalt också. Ju mindre han behöver göra desto bättre.Att kallställa huset känns inte som någon vettig lösning. Omständligt vid uthyrning och vid egen ankomst. Underhållsvärme är nog det minsta tänkbara alternativ som jag ser det.
Är det inte rätt vanligt att marken blir tokigt ful av ytjordvärme? Iofs så kanske man inte är intresserad av trädgård och då blir det väl bra.