Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig uppvärmning av varmvatten IVT 380  (läst 3296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Highlander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Dålig uppvärmning av varmvatten IVT 380
« skrivet: 05 april 2010, 15:34:12 »
Vår 10 år gamla IVT/Elektro Standard 380 beter sig lite konstigt. Efter 1 veckas semester så skulle hela familjen duscha, men varmvattnet räckte bara till 3 av 4.....

Tryckte på extra varmvatten under natten, men på morgonen efter räcker varmvattnet bara till 1 av 4. Under IVT har det även runnit ut lite vatten som jag lokaliserar från spillvattenkoppen. När jag tittar på displayen för hur varmt vattnet är så är det 16 grader i botten resp. 18 i mitten delen. Det verkar som att när man slår till extra varmvatten så kommer det inte upp längre än till 39 grader (i alla fall efter en natt). Pumpen har gått relativt smärtfritt sedan den var ny förutom de sedvanliga kompressorbytet efter 5 år... Har upplevt något liknande förra året, men då gjorde vi bara en norsk omstart med on/off knappen så gick den klockrent. Nu när man stänger av /sätter på. Så händer ingenting, den enda lampan som lyser är "normal drift". Kopplar man in extra vatten så lyser den upp som en julgran och slår till alla elsteg som finns, men som sagt det känns som att det inte kommer upp till mer än 39 grader i tanken.

Någon som har några ideér?

Utloggad Highlander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Dålig uppvärmning av varmvatten IVT 380
« Svar #1 skrivet: 05 april 2010, 16:20:43 »
Glömde att påpeka att golvvärmen samtidigt fungerar som vanligt.....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig uppvärmning av varmvatten IVT 380
« Svar #2 skrivet: 05 april 2010, 22:09:38 »
Jag har för mig om att den där modellen har växelventil, skulle tippa på att det är denna som krånglar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Highlander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Dålig uppvärmning av varmvatten IVT 380
« Svar #3 skrivet: 05 april 2010, 23:39:39 »
Tack för svaret!
Ja,jag har läst en del om växelventilen och symtomen verkar onekligen peka mot det.
Vad vi ytterligare märkt under senaste dygnet är att golvvärmen verkar öka ordentligt, gått från 19 grader inne till 22 grader under dagen.
Varmvattnet blir dock aldrig mer än ljummet i kranarna och gradantalet i tanken går max upp till 41 grader.

När jag försöker få den manuella spaken bakom växelventilen att gå till manuell drift så "hakar" den inte fast i sitt övre eller något annat läge än i bottenläget där den är från början så att säga. När man dock håller den fast i det övre läget så börjar det porla och låta i rören.

Vad som även hände under dagen var att proppen ute i elskåpet gick och porslinet var riktigt varmt. Detta trots att ingen säkring inne i huset slog ifrån. Typ varannan maskin i hushållet dog, mkt mystiskt för en novis inom el som jag......

Blir väl till att ringa den lokala IVT-servicen imorgon

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig uppvärmning av varmvatten IVT 380
« Svar #4 skrivet: 06 april 2010, 10:50:42 »
Vad som även hände under dagen var att proppen ute i elskåpet gick och porslinet var riktigt varmt. Detta trots att ingen säkring inne i huset slog ifrån. Typ varannan maskin i hushållet dog, mkt mystiskt för en novis inom el som jag......

Det var en huvudsäkring som gick, det händer när VP:n drar på med full elpatroneffekt osv samtidigt som flera hushållsmaskiner går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!