Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Motorkontrollampan. Lös - men slocknade!  (läst 37003 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Motorkontrollampan. Lös - men slocknade!
« Svar #15 skrivet: 04 april 2010, 04:19:28 »
Lyser den när man är på besiktningen så är det tvåa på protokollet dirr.

Jag läste lusen av de enfaldiga slavar som försökte underkänna min bil för motorlampan - om avgasvärdena är ok ska det rimligen inte spela nån roll att en kontrollampa som indikerar ett möjligt fel. Uppenbarligen har beslutsfattare en annan åsikt, jag är medveten om gällande regelverk. Men jag fick mina besiktningspengar tillbaka, åkte in till en verkstad och släckte lampan och besiktigade bilen utan anmärkning. Tyvärr gjorde jag inte ombesiktningen själv för då hade jag gladeligen läst för idioterna en stund till.  knUp
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad kluven

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Motorkontrollampan. Lös - men slocknade!
« Svar #16 skrivet: 04 april 2010, 10:27:13 »
Lyser den när man är på besiktningen så är det tvåa på protokollet dirr.
Bilprovningen ska även börja läsa av felkoder med datorn på årsmodeller nyare än 2004. Ligger det oåtgärdade larmer så blir det en tvåa.
Har själv fått en tvåa för att motorlampan tändes. Den tendes dagen innan och slocknade på vägen hem. Tamejfan det värsta jag varit med om när det gäller dålig tajming.

/Raptor

Det är redan  obligatoriskt att utläsa koder. Jäkligt besvärligt det där. På en av bilarna lyser t.ex. ABS-lampan någon gång ibland, startar om och det försvinner. Det lär ju sparas i felkoderna. Är något glapp i ABS-sensor troligtvis.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blåst  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Motorkontrollampan. Lös - men slocknade!
« Svar #17 skrivet: 04 april 2010, 11:15:52 »
Den började lysa när jag åkte till bilprovningen.Det var bara upp med huven när jag kom fram och plocka bort kontakterna från batteriet.
Då slocknade den  ^-^
Thumbsup  Bilmecken sa samma sak "händer oftare än man tror... men dess boxar måste iblan bootas om...."

..På en av bilarna lyser t.ex. ABS-lampan någon gång ibland, startar om och det försvinner. Det lär ju sparas i felkoderna. Är något glapp i ABS-sensor troligtvis
Vår bil har samma sak... tändningslåset glappar! vickar man till på den så slocknar lampan...
« Senast ändrad: 05 april 2010, 00:18:10 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1726
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Motorkontrollampan. Lös - men slocknade!
« Svar #18 skrivet: 04 april 2010, 11:20:18 »
Lyser den när man är på besiktningen så är det tvåa på protokollet dirr.
Bilprovningen ska även börja läsa av felkoder med datorn på årsmodeller nyare än 2004. Ligger det oåtgärdade larmer så blir det en tvåa.
Har själv fått en tvåa för att motorlampan tändes. Den tendes dagen innan och slocknade på vägen hem. Tamejfan det värsta jag varit med om när det gäller dålig tajming.

/Raptor

Är det en volvo? Jag hade samma problem.Volvo skulle ha 12 000kr för att laga men jag gjorde en ny jord till absboxen och fungerade det

Det är redan  obligatoriskt att utläsa koder. Jäkligt besvärligt det där. På en av bilarna lyser t.ex. ABS-lampan någon gång ibland, startar om och det försvinner. Det lär ju sparas i felkoderna. Är något glapp i ABS-sensor troligtvis.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorkontrollampan. Lös - men slocknade!
« Svar #19 skrivet: 04 april 2010, 11:27:35 »
Tar verkstaden 1200 spänn för att kolla felkoder ska du byta verkstad, det är en procedur som tar 1 minut. Vår lokala verkstad gör det gratis.

Att ett diagnostest är gratis är nog mer ovanligt än att dom tar betalt för det, oavsett hur lång tid det tar eller ej..
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorkontrollampan. Lös - men slocknade!
« Svar #20 skrivet: 04 april 2010, 12:54:58 »
Tar verkstaden 1200 spänn för att kolla felkoder ska du byta verkstad, det är en procedur som tar 1 minut. Vår lokala verkstad gör det gratis.

Hur lång tid det tar har väl väldigt lite med priset att göra...
Fråga istället hur mycket utrustningen kostade, vilken avskrivningstid den har, vad kostar service och kontroll av utrustningen. Sedan delar du det på det antal kunder som kopplats upp. Slutligen lägg på en minuts arbetstid. Blir nog inte gratis.
Är det gratis på din verkstad, så delbetalar du utrustningen varje gång du är där med andra problem.
Vissa verkstäder tar mellan 500 och 2000 kr för en koll, andra har förstått att kunderna tycker att det är dyrt med tanke på tiden. De tar istället ut det på alla kunder. Det är därför en oljeservice som tar 15 min kan kosta t ex 1600 kr, eller ett kamremsbyte på en timme kan kosta 2-3000 kr eller mer.

"There's no such thing as a free lunch"

OBD avläsning på bilprovningen ska tydligen gälla från 1 april och årsmodeller 2001 och uppåt. Det har redan varit igång ett tag på vissa stationer på prov.
Från och med 1 April ,hmmm...
Kan vi hoppas på ett 1-april skämt... troligen inte...

« Senast ändrad: 04 april 2010, 13:07:42 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Motorkontrollampan. Lös - men slocknade!
« Svar #21 skrivet: 04 april 2010, 21:54:17 »
Bilprovningen skall väl bara kolla trafikfarliga och miljöfarliga defekter? Skall man få "tvåa" även på sådant som inte rör säkerhet och miljö?
Det finns mängder av kodläsare med nollställning till salu på Ebay, väldigt billigt.
Det kan inte kosta några jättesummor att hålla en bilverkstad med utrustning även om proffsgrejor naturligtvis kostar mera.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorkontrollampan. Lös - men slocknade!
« Svar #22 skrivet: 04 april 2010, 23:35:05 »
Bilprovningen skall väl bara kolla trafikfarliga och miljöfarliga defekter? Skall man få "tvåa" även på sådant som inte rör säkerhet och miljö?
Det finns mängder av kodläsare med nollställning till salu på Ebay, väldigt billigt.
Det kan inte kosta några jättesummor att hålla en bilverkstad med utrustning även om proffsgrejor naturligtvis kostar mera.

Ofta ingår felkodsavläsare i en testutrustning som kan göra mycket mer än bara läsa av och nollställa. Det är ju viktigt att kunna felsöka också. Via OBD-kontakten kan man kontrollera i princip allt. Från att testa hastighetsmätaren och blinkerslampor till att tvångköra ABS-ventilerna. Kontrollera alla givare på motorn,testköra insprutningsventiler etc etc etc etc
Att bara nollställa har man som verkstad ingen större nytta av. Du vill ju få in kunden för rep av ursprungsfelet. Då behövs lite bättre grejer än de du kan köpa på ebay. Den här är ganska vanlig, och att man leasar med uppdateringar. http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_trksid=m38&_nkw=KTS+670

Lite mer info om bosch testutrustning.http://www.boschautoparts.co.uk/teBGE_overview.asp?c=2&d=2

Men det är klart att om man lämnar in till Billiga Berras Bilrep kanske han kopplar in en hundrakronorsgrej och blåser några av dina styrboxar...

Ang bilprovningens framtida felsökning vet jag inte vad som kommer att ge en "tvåa". Men det finns en lista på deras hemsida där de tar upp vilka felkoder som kommer hamna på protokollet Sc:,h

Här har ni den:http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/8081EDCC68FBF1D9C1256F46005530A7/$file/EOBD%20felkoder.pdf
32 sidor!!!

« Senast ändrad: 04 april 2010, 23:42:33 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Motorkontrollampan. Lös - men slocknade!
« Svar #23 skrivet: 05 april 2010, 10:29:43 »
Bilprovningen skall väl bara kolla trafikfarliga och miljöfarliga defekter? Skall man få "tvåa" även på sådant som inte rör säkerhet och miljö?
Det finns mängder av kodläsare med nollställning till salu på Ebay, väldigt billigt.
Det kan inte kosta några jättesummor att hålla en bilverkstad med utrustning även om proffsgrejor naturligtvis kostar mera.

EOBD kontakten har 16stift
av dessa 16 är det bara 6-8 har jag för mig som är låsta resen är tillverkarspecifika så även om det finns billiga läsare så kanske dom inte klarar att läsa ut felkoder ur alla moduler/noder.
Om en Node har en felkod så larmar den oftast på CAN nätet (CAN high har ofta motor,avgasrening,växellåda och bromsar och CAN low har i stort sett resen av bilen) och kan därför i 98% av fallen nollas via CAN nätet men ibland måste man in via andra vägar och då måste man ha tillverkarens utrustning.
Ebay grejerna kanske kan se vad det är för felkod men kan den tala om vilken NODE den kommer ifrån?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2445
  • Karma +5/-0
SV: Motorkontrollampan. Lös - men slocknade!
« Svar #24 skrivet: 06 april 2010, 16:56:59 »
För att läsa av felkoder och annan diagnostik används normalt enbart de standardiserade pinnarna i OBD-kontakten, åtminstone på bilar från 2001 eller senare där alltsammans är någotsånär standardiserat. Om fler pinnar är anslutna så kan det antingen vara signaler som används för t ex programladdning via OBD, eller ostandardiserade signaler för att göra bilen kompatibel även med bilmärkets äldre felkodsläsare. Exempel på detta är Nissan och Ford. Det senare märket hade kvar signaler för sin gamla ”Star Tester” i många år efter att standardiserad OBD var införd.

Men även om hårdvaran – vilka pinnar i kontakten som används osv – är standardiserad så är det inte 100 % självklart att datakommunikationen följer standarden. Från 2001 och framåt är det ett lagkrav att diagnostiken för drivlinan (motorstyrsystem, ev styrning av automatlåda osv) är standardiserad, men biltillverkarna får fortfarande göra hur som helst när det gäller felkodsavläsning från andra system (ABS, startspärr, klimatanläggning osv).

Om man ska läsa av felkoder och andra parametrar själv så är det betydligt bättre och billigare att skaffa en ”intelligent” OBD-kabel (bra sökord är ELM327) och köra ett lämpligt (gratis) diagnosprogram på PC, än att utgå från en handterminal som bara kan visa felkoder och inget mer. I enstaka fall måste man ha en ”dum” kabel och någon annan slags programvara, t ex VAG-COM för VAG-bilar före 2001 (den fungerar även på nyare VAG).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Blaser

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorkontrollampan. Lös - men slocknade!
« Svar #25 skrivet: 06 april 2010, 20:37:59 »
Funderar på rubriken,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, varför inte skruva fast den  *roflmao*
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!